Dit meldt Lloyd’s List, die het‘verborgen elftal’ op het spoor kwam doordat de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer als gevolg van de voorgenomen fusie met branchegenoot Daewoo Shipbuilding meer openheid over zijn orderportefeuille moest geven. Inmiddels heeft Eastern Pacific de bestelling van de tweede serie van elf schepen tegenover de Britse scheepvaartkrant bevestigd.

De eerste elf werden twee jaar geleden besteld op een moment dat de scheepsbouwprijzen laag waren en er nog bijna geen schepen met dual fuel-aandrijving in aanbouw waren. Die kunnen behalve op stookolie ook op lng varen en voldoen in de laatste modus moeiteloos aan de zwavelrichtlijn.

Die verbiedt de mondiale zeevaart om na 1 januari nog brandstof met meer dan 0,5% zwavel te verstoken. Bovendien stoten ze met lng-aandrijving vrijwel geen fijnstof, stikstofoxiden en minder CO2 uit dan schepen die op bunkerolie varen.

Speculatief

Ofer bestelde de schepen indertijd speculatief, dat wil zeggen zonder dekking van huurcontracten met rederijen. Die gok blijkt zich ruimschoots uit te betalen, met een forse winst in het verschiet. Eastern Pacific bevestigde vorige maand dat alle elf schepen van de eerste serie voor een periode van vijftien jaar zijn verhuurd aan CMA CGM. De Fransen hebben de eerste drie schepen inmiddels in gebruik genomen.

Volgens Lloyd’s List betaalt de rederij een daghuur van 55.000 dollar per schip. Als dat bedrag klopt, maakt Eastern Pacific een enorme winst, aangezien het dan gaat om een deal met een waarde van 3,3 miljard dollar.

Opbrengst

De bouwprijs van de schepen is niet bekendgemaakt, maar ligt vermoedelijk niet boven de 130 miljoen dollar per schip. Daarmee zou de opbrengst van de eerste elf schepen gedurende de looptijd van het chartercontract richting de twee miljard dollar gaan.

De tweede serie van elf zou in de periode 2021-2022 moeten worden opgeleverd. Er zijn nog geen chartercontracten getekend, maar volgens de Britse scheepvaartkrant is er in de markt veel belangstelling voor dit soort ‘groene werkpaarden’ van 15.000 teu. EPS zegt dat de meeste grote containerrederijen, op enkele uitzonderingen na, ‘nu lng dual fuel-opties overwegen’.

Het bedrijf maakte maandag wel bekend dat het drie topmanagers heeft aangetrokken met het oog op ‘technologische groei en de expansie van de milieuvriendelijke vloot’. In het begeleidende persbericht zegt de rederij zonder verdere details dat het nieuwbouwprogramma meer dan dertig schepen omvat. Behalve containerschepen bezit EPS onder meer bulkcarriers, tankers en car carriers.

Atlético Madrid

De Israëlische Idan Ofer heeft behalve in de scheepvaart grote belangen in mijnbouwbedrijven en offshore-boorbedrijven. Daarnaast is hij eigenaar van de Portugese tweede divisie voetbalclub FC Famalicão en heeft hij een belang van 32% in Atlético Madrid.