Het gaat daarbij om very large crude carriers, ofwel vlcc’s. Dat zijn olietankers met een standaardmaat van rond de 320.000 ton draagvermogen, ongeveer twee miljoen vaten ruwe olie. Brokers meldden dat voor een reis met een vlcc van de Golf van Mexico naar Zuid-Korea meer dan een ton in dollars per dag moet worden afgerekend. Daarmee zijn de tarieven in twee weken tijd ruwweg verdrievoudigd.

Zwarte lijst

Directe aanleiding voor die prijsexplosie was het besluit op 25 september van de Trump-regering om een tanker-dochter van de Chinese scheepvaartreus Cosco op de zwarte lijst te zetten. Omdat niet precies duidelijk was welke schepen onder de boycot vielen, besloten bevrachters alle aan Cosco gelieerde vlcc’s te vermijden. Dat komt neer op virtuele zwarte lijst van 6% van de vlcc-capaciteit.

Bovendien zorgt de aanhoudende spanning in het Midden Oosten voor een stevige opwaartse druk op de tarieven. Tankerrederijen eisen een forse risicotoeslag voor ze überhaupt de Perzische Golf invaren en worden geconfronteerd met torenhoge verzekeringspremies.

Boycot

Ook zorgt de komende winter voor een stijgende vraag en proberen importeurs uit bezorgdheid over mogelijke nieuwe aanvallen in de Golf just extra voorraden op te bouwen. Op de achtergrond speelt ook nog de Amerikaanse boycot tegen Iraanse olie, waardoor die export wordt vervangen door reizen over langere afstanden, hetgeen eveneens de prijs opdrijft.