Volgens het Singaporese Vortexa, dat zich richt op het analyseren van de wereldwijde energiesector, hebben die gezamenlijk zo’n vier miljoen ton low sulphur fuel oil (lsfo) aan boord, stookolie met maximaal een 0,5% zwavel. Vanaf begin volgend jaar is het gebruik van stookolie door de internationale scheepvaart met een hoger zwavelgehalte verboden.

Volgens een woordvoerder van het onderzoeksbureau betekent de snelle opbouw van de voorraden dat de overschakeling op lsfo mogelijk soepeler zal verlopen dan gedacht. Aanvankelijk werd gevreesd dat de raffinagesector niet op tijd genoeg ‘compliant’ brandstoffen zou kunnen leveren. Onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de International Maritime Organization (IMO) liet echter zien dat de sector ruim voldoende productiecapaciteit heeft.

’s Werelds grootste

Volgens een ander bureau, dataleverancier Refinitiv, bedraagt de lsfo-voorraad in de regio inmiddels zo’n negen miljoen ton. Daarbij zou het gaan om zeven miljoen ton drijvende opslag, in tankers dus, en twee miljoen ton in tankterminals aan land. Singapore is ‘s werelds grootste bunkerhaven en levert jaarlijkse naar schatting veertig miljoen ton brandstoffen aan de scheepvaart.