De oproep komt vanuit de World Shipping Council, Bimco, The Cruise Lines International Association en The International Parcel Tankers Association. ‘De kosten van de invoering zijn aanzienlijk, dus het is van cruciaal belang dat de regels consequent worden toegepast en gehandhaafd, zodat er overal sprake is van een gelijk speelveld’, verklaarden de organisaties in een gezamenlijk persbericht.

‘Recente rapporten waarin wordt gesuggereerd dat sommige landen de nieuwe regels mogelijk niet volledig implementeren, zijn verontrustend. Als de regels onvoldoende worden nageleefd, loop je het risico dat de verbeteringen ten aanzien van de volksgezondheid en het milieu worden ondermijnd’, zegt John Butler, president en ceo van de World Shipping Council.

India

Onlangs werd bekend dat India overweegt de zwavellimiet niet per 2020 in te voeren voor schepen die langs de kust of over de binnenwateren varen. Het land heeft de ambitie om het zeetransport over de binnenlandse routes en langs de kust te vergroten. De Indiase regering vreest dat als de kosten voor rederijen volgend jaar stijgen, er juist meer vracht per truck en over het spoor wordt vervoerd.

Eerder kondigde Indonesië aan dat het de aanstaande ‘zwavelcap’ niet zou handhaven. Het land draaide echter snel zijn positie bij, nadat verschillende partijen scherpe kritiek uitte op de houding van Jakarta.

Brandstofkosten

De zwavelrichtlijn, die per 1 januari 2020 wereldwijd ingaat, houdt in dat scheepsbrandstoffen nog maximaal 0,5% zwavel mogen bevatten, tegenover 3,5% nu. Schepen zullen daardoor schoner moeten varen, wat waarschijnlijk resulteert in hogere brandstofkosten. Rederijen hebben al aangekondigd deze kosten door te berekenen aan de klanten.