Rederij MSC voegde vorige week twee nieuwe megamaxschepen van 23.000 teu per stuk toen aan zijn vloot. Daardoor werd de 23 miljoen-grens overschreden, veertien maanden nadat in juli vorig jaar de 22 miljoen teu werd aangetikt.

De stijging komt volgens Alphaliner door de hogere vracht- en lagere slooptarieven. Dat zorgt ervoor dat rederijen oude schepen langer in de vloot houden en minder snel naar de sloop brengen. Dit jaar is er volgens het onderzoeksbureau ‘slechts’ 165,000 teu gesloopt, terwijl er 826.000 teu aan nieuwbouw is bijgekomen.

Sloopvoorspelling

Het consultancybureau verwacht dat de slooptarieven de rest van het jaar niet stijgen. De analist heeft dan ook zijn ‘sloopvoorspelling’ voor het jaar verlaagd van 350.000 naar 250.000 teu.

De gemiddelde chartertarieven liggen volgens Alphaliner 30% hoger dan een jaar geleden. Voor schepen vanaf 5.000 teu zijn de tarieven sinds vorig jaar zelfs verdubbeld.