IFO 380, zware stookolie, werd in Rotterdam volgens Bunker Index met een richtprijs van 427,50 dollar per ton 32,5% duurder dan eind vorige week. In Singapore, ‘s werelds grootste bunkerhaven, steeg de prijs met bijna 25% tot 521,50 dollar. De prijs van zwavelarme bunkerolie (vlso, maximaal 0,5% zwavel) schoot in Rotterdam met 10% omhoog tot 548 dollar.

Maritieme diesel

Ook de prijs van marine gasoil (mgo, de maritieme variant van diesel), maakte een forse sprong. Die brandstof werd in Rotterdam, de grootste bunkerhaven in Europa en de tweede wereldwijd, met een richtprijs van 626 dollar bijna een kwart duurder dan voor de aanslagen op het Saoedische oliecomplex Abqaiq. In Singapore schoot de prijs met 34% omhoog tot 616,50 dollar per ton.

Woensdag zette evenwel een forse prijsdaling in na de aankondiging van Saoedi-Arabië dat de olieproductie waarschijnlijk binnen twee weken weer op het oude niveau is. Volgens energieminister Abdulaziz bin Salman draaide de Abqaiq-raffinaderij, de grootste ter wereld, woensdag alweer op halve kracht.

Het afgelopen weekend sloeg paniek toe op de internationale oliemarkten na een aanval met waarschijnlijk een combinatie van drones en raketten op het complex. Onduidelijk is nog wie er achter de aanslag zat, al eisten rebellen in Jemen aanvankelijk de verantwoordelijkheid op. Amerika wees onmiddellijk met een beschuldigende vinger naar Iran en woensdag reisde de minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo af naar Saoedi-Arabië om ‘de inspanningen te coördineren om de Iraanse agressie in de regio te counteren’.

Hoge prijzen

Volgens een Rotterdamse brandstofhandelaar is het deze week alle hens aan dek: ‘Als er in het weekend zoiets gebeurt, weet je dat je maandag je wekker heel vroeg moet zetten’. Hoe lang de hoge prijzen standhouden, durft hij niet te zeggen. ‘Daar valt geen zinnig woord over te zeggen.’

Directeur Niels Groenewold van de Rotterdamse bunkerleverancier Verenigde Tankrederij (VT) zegt dat de scherpe fluctuaties voor zijn bedrijf geen grote gevolgen hebben. ‘Wij handelen niet in bunkerolie, we vervoeren het alleen. Meestal is er bij sterke prijsschommelingen wel meer vraag naar vervoer’, zegt hij. Vooralsnog is de hogere gasolieprijs een nadeel voor VT, omdat de rederij die ook voor de eigen schepen moet inkopen. VT is met een vloot van zo’n dertig schepen een van de grootste leveranciers in Noordwest-Europa.