De Deense ferryvervoerder koopt twee vracht/passagiersferries van zijn Italiaanse branchegenoot Moby Lines, de ‘Moby Wonder’ and ‘Moby Aki’. Die dateren van 2001 en 2005 en gaan de huidige schepen, de ‘King Seaways’ and ‘Princess Seaways’ uit 1987 en 1986, vervangen. Die twee worden op hun beurt verkocht aan de Italianen.

Terughuren

DFDS verwacht dat die deal volgende maand rond komt, maar wil de twee Mobi-schepen eerst moderniseren alvorens ze in te zetten op de route tussen IJmuiden en Noord-Engeland.

De rederij gaat de ‘King Seaways’ en ‘Princess Seaways’ daarom vervolgens enkele maanden op bareboat-basis terughuren van Moby. Verwacht wordt dat het Italiaanse duo ergens in het eerste kwartaal klaar is voor de route, die DFDS overigens aanduidt als Amsterdam-Newcastle.

Tekst loopt door onder foto’s.

Moby Aki:

Moby Wonder:

40% meer capaciteit

Volgens Peder Gellert Pedersen, hoofd van de ferry-divisie, stijgt de vrachtcapaciteit met de komst van de grotere schepen op jaarbasis met 40% en de passagierscapaciteit met 5%. In 2018 werd 350.000 meter aan vrachteenheden vervoerd en 600.000 passagiers, inclusief 120.000 personenwagens.

Volgens topman Torben Carlsen is de opwaardering van de route een van de pijlers onder het strategische WIN23-programma, dat een paar maanden geleden in gang is gezet.

13 miljoen euro

De groep verwacht overigens een boekwinst van zo’n 13 miljoen euro op de verkoop van zijn oude schepen te zullen maken. Daarom is de winstverwachting met dat bedrag opwaarts bijgesteld. Daarnaast zijn de verwachte investeringen voor dit jaar met 75 miljoen euro opgetrokken tot 450 miljoen euro. DFDS onderhoudt binnen Europa zo’n 25 vracht/passagiersdiensten en heeft zo’n 8000 mensen in dienst. In 2008 bedroeg de omzet ruim twee miljard euro.