Het Nederlandse consultancybureau heeft de breakbulkrederijen gerangschikt op basis van het totale laadvermogen van hun vloot, om te zien welke reder de grootste ladingcapaciteit heeft. Dankzij het grote aantal open hatch gantry crane schepen, die een flink stuk groter zijn dan de traditionele multipurpose-schepen, claimt G2 Ocean de eerste plek met een aanzienlijke marge.

Volgens Dynamar beheert de rederij, die in 2016 is ontstaan als een joint venture van bulkrederijen Gearbulk en Griegstar, een vloot van 89 schepen met een gezamenlijk laadvermogen van 4,8 miljoen ton. G2 Ocean zelf zegt echter een vloot van 130 schepen te hebben, waarvan er 110 open hatch types zijn. G2 Ocean voegt daaraan toe dat de vloot bestaat uit een mix van eigen en op langetermijn gecharterde schepen.

Saga Welco

Hoe dan ook is de vloot van G2 Ocean overduidelijk een stuk groter dan die van runner-up Saga Welco, dat net als G2 Ocean specialist is in het vervoer van bosproducten als onder meer houtpulp. Volgens Dynamar beheert Saga Welco een vloot van 52 schepen met een totale capaciteit van 2,6 miljoen ton, bijna de helft van G2 Ocean.

Vanaf de derde plek naar beneden laat de breakbulk top-10 een meer bekend beeld zien, met BBC Chartering als marktleider van de traditionele multipurpose en heavy-lift carriers. De Duitse rederij heeft een totaal laadvermogen van 1,9 miljoen ton verdeeld over maar liefst 145 schepen met een gemiddeld laadvermogen van 12.900 ton. Dat laat duidelijk het verschil zien met de schepen van G2 Ocean die met een gemiddeld laadvermogen van 54.100 ton meer dan vier keer zoveel lading kunnen dragen.

Spliethoff

BBC Chartering wordt gevolgd door Cosco SSC, Zeamarine, Spliethoff, AAL Shipping, Chipolbrok, Swire Shipping en Wagenborg. Binnen de groep van multipurpose en heavy-liftrederijen hebben Cosco, AAL Shipping en Chipolbrok aanzienlijk grotere schepen dan hun directe concurrenten met gemiddelde scheepsgroottes van 27.800, 29.500 en 31.100 ton draagvermogen.

De top-10:

  • G2 Ocean
  • Saga Welco
  • BBC Chartering
  • Cosco SSC
  • Zeamarine
  • Spliethoff
  • AAL Shipping
  • Chipolbrok
  • Swire Shipping
  • Wagenborg

4700 schepen

In totaal bestaat de breakbulkvloot uit 4700 schepen met een totaal laadvermogen van 63 miljoen ton. Die vloot kan grofweg worden opgesplitst in twee categorieën: die met en zonder ramp voor ro/ro ladingen.

Nieuwbouw in de sector staat op een laag pitje. Het orderboek telt 236 nieuwe schepen die samen 5% van de totale vloot vertegenwoordigen. Daarin zijn ook de schepen meegenomen die dit jaar nog moeten worden opgeleverd.

Nieuwsblad Transport organiseert op 11 en 12 september de Project Cargo Summit. Kijk voor meer informatie, het volledige conferentie- en workshopprogramma en een overzicht van de meer dan 50 exposanten op www.projectcargosummit.com.