Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die Cosco onlangs publiceerde. Net als de meeste andere container carriers kon ook het Chinese bedrijf een beter resultaat in de boeken zetten dan in de eerste helft van vorig jaar, toen brandstofkosten en overcapaciteit de winstgevendheid van rederijen zwaar onder druk zette.

Het afgelopen halfjaar was voor de grote carriers beduidend positiever. Onder meer Maersk, Hapag-Lloyd, ONE en Evergreen deden het stukken beter. Dat geldt dus ook voor Cosco. Opvallend is echter dat twee derde van de winst afkomstig is van het veel kleinere OOCL: 126 van de 187 miljoen euro onder de streep kwam van de overgenomen rederij uit Hongkong.

Omzet

Cosco wist ook zijn opbrengsten te verbeteren, met maar liefst 53% naar 9,1 miljard euro. Het grootste deel van deze toename kan ook op het conto worden geschreven van OOCL. Als deze deal buiten beschouwing wordt gelaten, blijft een omzetplus over van zo’n 4%.

Volume

De Chinese rederij wist tevens zijn volume en tarieven te verhogen. Cosco en OOCL samen vervoerden 12,45 miljoen teu in de eerste jaarhelft. Dat was 40% meer dan vorig jaar. Als de overname buiten beschouwing wordt gelaten, boekten de Chinezen een volumeplus van 2%. Het gemiddelde tarief steeg met 4,3% naar 882,16 dollar per teu (803,95 euro, tegen huidige wisselkoers).

Handelsoorlog

Het management van Cosco wijst in een toelichting op de onzekerheden die er zijn in de markt, zoals een afremmende economie in het thuisland en mondiale handelsspanningen. Mede daardoor stijgt de vraag naar containervervoer minder hard dan de afgelopen jaren.

De rederij zegt weinig specifieks over de handelsoorlog tussen de regering in Peking en de VS, maar het lijkt flinke invloed te hebben op de containerstromen bij Cosco. Het volume op de routes over de Grote Oceaan daalde met 11,4% ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Daar stond een toename tegenover van 13,4% op de routes tussen Europa en Azië.

Overcapaciteit daalt

Ondanks de onzekerheden, zien de Chinezen toch reden voor optimisme. Vooral op het gebied van overcapaciteit is Cosco hoopvol gestemd. Het aantal nieuwbouwschepen dat in de eerste helft van dit jaar in de vaart kwam, was beperkt. Dit terwijl het aantal schepen dat werd gesloopt juist toenam ten opzichte van vorig jaar.

Cosco verwacht dat de sloopcijfers nog hoger worden in de tweede helft van dit jaar, vooral vanwege de komst van de zwavelcap. Door deze strengere regels is het lastiger om oud tonnage winstgevend in de vaart te houden. Tevens moeten veel schepen naar de werf om scrubbers te laten inbouwen. ‘De druk door capaciteitsgroei zal relatief laag zijn’, aldus het management, ‘wat met zich meebrengt dat markttarieven op een redelijk niveau blijven’.

Eigen vloot

De rederij zelf heeft zijn vloot in de eerste zes maanden van dit jaar uitgebreid met acht schepen, die een totale capaciteit hebben van 144.000 teu. Deze schepen worden vooral ingezet op de routes van en naar Noordwest-Europa, het Midden-Oosten en de oostkust van de Verenigde Staten.

De Cosco-vloot bestaat inmiddels uit 493 schepen, inclusief het tonnage van OOCL, met een totale capaciteit van 2,9 miljoen teu. Dat is 5% meer dan aan het einde van vorig jaar. Met deze vloot is Cosco de nummer drie van de wereld, na respectievelijk Maersk en MSC.