Het bedrijf, inmiddels onderdeel van Cosco, dook vorig jaar in het rood met een verlies van 10,3 miljoen dollar. Daarmee sloot het aan bij de resulteren van veel sectorgenoten die toen ook slechte resultaten boekten. Onder meer de gestegen brandstofkosten brachten veel container carriers in de problemen. De maandag bekendgemaakte cijfers zijn een vervolg op de al eerder gepubliceerde, voorlopige resultaten.

Van verlies naar winst

De in Hongkong gevestigde rederij is één van de bedrijven die het verlies van vorig jaar wisten om te zetten in een winst. Eerder werd al bekend dat ook Hapag-Lloyd en ONE daarin zijn geslaagd. Onder de streep bleef er voor OOCL 139 miljoen dollar over (126 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers).

Ook het vervoerde volume steeg, van 3,27 naar 3,4 miljoen teu. Volgens het management zwakt weliswaar de marktvraag af op sommige routes, maar in veel gevallen wordt dit meer dan gecompenseerd door een verbetering van de tarieven.

Bunkerkosten

Mede daardoor wist de rederij een kleine omzetstijging te boeken, van 3,1 naar 3,3 miljard dollar. Wel had OOCL te maken met een stijging van de brandstofkosten. De gemiddelde kosten per ton namen toe van 403 naar 441 dollar, een plus van bijna 10%.

Lees ook: OOCL ziet omzet en volumes stijgen in tweede kwartaal