Dat stelde de rederijbaas deze week tijdens een publieke bijeenkomst van ondernemers in de Duitse havenstad, schrijft het Hamburger Abendblatt. Habben Jansen zei dan ook te overwegen lading voortaan in een andere haven te laten lossen. Welke haven de topman overweegt, deelde hij niet mee.

Het is volgens de Hapag-voorman niet uit te leggen aan alliantiepartners ONE en Yang Ming waarom zij meer moeten betalen dan hun concurrenten. De Duitse rederij zit samen met het Japanse ONE en het Taiwanese Yang Ming in The Alliance. Volgend jaar komt daar het Zuid-Koreaanse HMM bij. HHLA heeft vooralsnog niet gereageerd op de kritiek van Habben Jansen.

Domper

Het vertrek van één of meerdere diensten van The Alliance zou een domper op de feestvreugde zijn voor zowel HHLA als voor de Hamburgse haven. De terminal-operator behaalde in de eerste zes maanden van dit jaar een volumeplus van 3,8%.

Port of Hamburg was ook in zijn nopjes tijdens de bekendmaking van de halfjaarcijfers. Mede door het binnenhalen van vier aanlopen van The Alliance, die eerder Bremerhaven aandeden, groeide het totale afgehandelde containervolume met 7,5%. Nu dreigt dezelfde alliantie dus weer lading weg te halen bij de grootste Duitse haven.