Zim boekte vorig jaar nog een flink verlies in het tweede kwartaal. Het bedrijf dook toen onder de streep 33,2 miljoen dollar in het rood. Veel sectorgenoten hadden het toen ook moeilijk en boekten in sommige gevallen een nog veel groter verlies, bijvoorbeeld ONE en HMM, die beide meer dan 100 miljoen dollar te kort kwamen.

In het tweede kwartaal van dit jaar hebben alle rederijen die tot dusver hun resultaten hebben gepubliceerd, een beter resultaat geboekt dan vorig jaar. En Zim is daarop geen uitzondering. Niet alleen gingen de Israëliërs van rood naar zwart, ook de omzet steeg: van 803 miljoen naar 834 miljoen dollar. Dat is een toename van 3,9% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Opvallend genoeg daalde het volume. Zim vervoerde tussen begin april en eind juni 731.000 teu. Dat was 5,3% minder dan de 772.000 teu van vorig jaar. Het gemiddelde tarief ging echter flink de hoogte in. Klanten betaalden in het tweede kwartaal van dit jaar per teu 993 dollar (894 euro, tegen huidige wisselkoers). Dat was vorig jaar nog 907 dollar, een stijging van 9,5%. ‘Gedurende de tweede helft van 2018 begonnen de tarieven zich te herstellen, met een kleine terugval in de eerste helft van dit jaar’, aldus topman Eli Glickman in een toelichting op de resultaten.

Samenwerking met 2M

Zim startte vorig jaar een samenwerking met de 2M-alliantie (Maersk en MSC). Het begon met twee diensten op de routes tussen Azië en de oostkust van de VS. Daar kwamen in het eerste kwartaal van dit jaar twee routes bij. Als eerste tussen Azië en het oosten van de Middellandse Zee, ten tweede de routes tussen Azië en de westkust van Noord-Amerika. In het tweede kwartaal van dit jaar kwam daar de route bij tussen Azië en de Golf-regio. Volgens Glickman blijkt uit de resultaten dat de samenwerking met 2M haar vruchten afwerpt.

Tegelijkertijd met de tweedekwartaalcijfers werden ook de resultaten bekendgemaakt over het eerste halfjaar van 2019. In de eerste zes maanden wist Zim een omzet te boeken van 1,63 miljard dollar, 4,9% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Ondanks de gestegen tarieven en omzet boekten de Israëliërs een verlies van 19,2 miljoen dollar in het eerste halfjaar. Dat was een verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen Zim over de eerste zes maanden maar liefst 67,3 miljoen dollar in de min dook.