Het bedrijf heeft dat bevestigd na berichtgeving van RTV Noord. TEC-Farragon heeft nog geen ferry-activiteiten. Het bedrijf is in 2013 opgericht als werkmaatschappij van TEC Offshore, dat zich bezighoudt met levering van apparatuur en personeel aan de offshoresector en gevestigd is in het Schotse Aberfeldy.

Vracht en passagiers

Volgens David Kellas, directeur van beide bedrijven, gaat het in de eerste plaats om een vrachtdienst, maar zouden er ook passagiers mee kunnen. Volgens hem is het de bedoeling dat er een dagelijks dienst komt tussen Eemshaven en Rosyth aan de Firth of Forth, tegenover Edinburgh. Daarmee zou een alternatief ontstaan voor de bestaande dienst van DFDS tussen IJmuiden en Newcastle. Volgens Kellas zou de nieuwe dienst een kortere transittijd bieden voor passagiers van en naar de Schotse hoofdstad.

Daarnaast ligt de Groningse haven volgens hem gunstig ten opzichte van exportmarkten voor Schotse producten als hout en whiskey, zoals Duitsland en Denemarken. In Eemshaven zou Sealane Terminals aangelopen worden. Dat is een dochter van de Sealane-groep die zich vooral met koel- en vrieslading bezighoudt. Het bedrijf beschikt over twee eigen kades van samen ruim driehonderd meter. Overigens moet voor de komst van de nieuwe dienst nog wel geïnvesteerd worden in faciliteiten als een douanekantoor en extra parkeerplaatsen.

Eigen directe verbinding

Volgens Margaret Simpson van de Britse Freight Transport Association heeft het initiatief de steun van de Schotse regering, omdat Schotland daarmee een eigen directe verbinding met de Europese Unie zou krijgen: ‘Gezien de huidige onzekerheid vond de Schotse overheid het een goed idee om een alternatief te zoeken voor de Engelse havens’. De Schotse bevolking is in meerderheid tegen de Brexit en vreest dat er vanaf 31 oktober chaos zal uitbreken in Britse havens.

Havenbeheerder Groningen Seaports en Sealane Terminals willen de komst van de nieuwe veerdienst nog niet bevestigen en verwijzen naar TEC-Farragon. De benodigde schepen zouden gehuurd worden van Stena Line, dat zelf over een vloot van 35 ferryschepen beschikt en een groot aantal ferrydiensten onderhoudt, waaronder de route Hoek van Holland-Harwich. Ook die wil de komst van de nieuwe dienst nog niet bevestigen. Onderzocht wordt nog of de veerschepen onder alle omstandigheden Eemshaven veilig kunnen bereiken.

Lees ook: Stena: ‘Niet betrokken bij plan ferrydienst Eemshaven’