Het Maersk-vaartuig is 366 meter lang en 48 meter breed, met een diepgang van 15,3 meter. Het schip meerde gisteren zwaar geladen aan op de MSC PSA European Terminal, met de containers tien lagen hoog op het dek gestapeld.

6 à 7 ploegen tegelijk

De 8.429 containers zijn samen goed voor 13.405 teu. De havenarbeiders zullen gedurende de volledige portstay van het schip ononderbroken werken, met zes à zeven ploegen tegelijk. Wegens de hoge stapeling van de containers moet de MPET zijn grootste kranen inzetten.

Die behoren tot de grootste ter wereld. Ze zijn meer dan vijftig meter hoog en hebben een reikwijdte van 25 containers breed. Volgens het werkschema moet de ‘Maersk Evora’ woensdag uitvaren, naar Le Havre.

Grootste terminal

MPET, de grootste containerterminal van Europa, is een joint venture tussen PSA en Terminal Investment Limited. Hij kan op jaarbasis 9 miljoen teu behandelen, heeft een oppervlakte van 242 hectare en beschikt over een totale kadelengte van 3,7 kilometer. Dat is goed voor zowat de helft van heel het Antwerpse containervolume.