De lucht uit het Alpenland moet worden ingeblikt en over twintigduizend kilometer naar de andere kant van de aardbol worden gesleept, met het schip, het vliegtuig of, misschien, per trein over de Nieuwe Zijderoute. De lucht zelf mag misschien schoon zijn, maar het vervoer ervan brengt alleen maar meer luchtvervuiling mee, vindt Alpen-Initiative.

Leden van de vereniging kunnen online meestemmen over de vraag wat nu het meest absurde transport is. De genomineerde onderneming die de Zwitserse lucht aan de Aziaten verkoopt, Swiss Air Deluxe, zegt tegenover persbureau DPA dat ze alleen maar gebruikmaakt van de capaciteit van containerschepen die vol uit Azië in Europa aankomen, maar gedeeltelijk leeg terugkeren naar Azië.

Ademmasker

De Zwitserse berglucht kan op de plaats van bestemming met behulp van een ademmasker worden ingeademd en zou moeheid bestrijden, zegt Swiss Air Deluxe-directeur-eigenaar Markus Klinkmüller. Hij denkt met de verzending van met lucht gevulde blikjes ook andere duurzame producten uit Zwitserland in de Aziatische markt te kunnen zetten.

De Verein Alpen-Initiative heeft ook enkele supermarktketens op het lijstje genomineerden staan. Het betreft de Zwitserse keten Migros, die water haalt uit Noorwegen en een reis van meer dan 1500 kilometer laat afleggen, en de Duitse keten Aldi, die in Zwitserland ham verkoopt.

Nederlandse varkens

De ham is van varkens in Nederland, welke eerst naar verwerkende fabrieken in Italië en Oostenrijk wordt overgebracht, om uiteindelijk in Zwitserland op de markt te worden gebracht.

Wat het Noorse water betreft: Migros tekent aan dat meer dan 60% van de flesjes water op zijn schappen uit Zwitserse bronnen wordt gewonnen. Aldi, inzake de Nederlands/Italiaans/Oostenrijkse ham, wenst te benadrukken dat de belading van de bij het vervoer benodigde voertuigen is ‘geoptimaliseerd’ om de transporttijd en het aantal voertuigen zo klein als mogelijk te houden.