Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde cijfers. De grootste van de twee, Evergreen, boekte tussen begin april en eind juni een verlies van 447,5 miljoen Taiwanese dollar (12,9 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers). Dat was vorig jaar nog aanmerkelijk hoger, met een verlies van meer dan 50 miljoen euro.

De Taiwanezen boekten wel een toename van de omzet in het tweede kwartaal. De opbrengsten van Evergreen liepen op tot 1,36 miljard euro. Dat was 23% meer dan de 1,1 miljard van vorig jaar.

De rederij maakte vorige week bekend wat al langer rondzoemde in de markt: het laat elf schepen bouwen van 23.000 teu. Het bedrijf wordt eigenaar van vijf of zes schepen, terwijl de overige worden gecharterd. Wanneer de schepen klaar moeten zijn, is niet bekendgemaakt.

Yang Ming

Die andere Taiwanese carrier, Yang Ming, dook in het tweede kwartaal ook in de min. Het nettoverlies kwam uit op 1,27 miljard Taiwanese dollar (36,6 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers). Oorzaak van het verlies is volgens het management onder meer de nog altijd aanwezige overcapaciteit in de markt.

Bij de bekendmaking van de cijfers citeert het bedrijf databureau Alphaliner, dat in een eerder stadium een voorspelling deed voor dit jaar. Daarin werd gesteld dat de capaciteit in de lijnvaartmarkt met 3,1% stijgt, terwijl de wereldhandel slechts 2,5% toeneemt. De problemen met de overcapaciteit worden dus eerder groter dan kleiner dit jaar. Tevens wijst Yang Ming op de licht gestegen bunkerprijzen.

Toch was er ook goed nieuws. De rederij zag zijn omzet en volume stijgen tussen begin april en eind juni. De omzet bedroeg 40,4 miljard Taiwanese dollar (1,16 miljard euro). Dat was ruim 20% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het vervoerde volume nam met 5% toe naar 1,35 miljoen teu.