De lengte bedraagt vierhonderd meter en de breedte zestig meter. Daarmee heeft het schip een recordcapaciteit van maar liefst 23.756 teu, waarvan 2000 reefer-containers.

Eerste in nieuwe serie

Het schip is de eerste van elf in een nieuwe serie 23.000 teu-schepen die de Zwitserse rederij de komende jaren zal toevoegen aan haar vloot. De ‘MSC Gülsün’ is gebouwd door de Geoje-scheepswerf van Samsung Heavy Industries (SHI) in Zuid-Korea. Zes van de elf nieuwe schepen zijn afkomstig van SHI en vijf van scheepsbouwer Daewoo, ook in Zuid-Korea.

Het schip is erg zuinig qua brandstofverbruik vanwege de speciale vorm van de boeg waardoor de weerstand afneemt, meldt de rederij in een toelichting. Verder is de ‘MSC Gülsün’ uitgerust met een hybride scrubber die de flexibiliteit geeft om te werken in zowel een open als een closed loop systeem. Tevens kan het schip varen op laagzwavelige brandstof en is het mogelijk de aandrijving aan te passen voor lng.

Veiligheid

MSC meldt dat het schip ook op veiligheidsgebied beschikt over de laatste standaarden. Rond de motor beschikt de romp over een dubbele wand en de onderhoudsstaat kan via een 3D-model beoordeeld worden. Ter bescherming van de crew en lading bij brand, is het schip over het hele dek uitgerust met een brandbestrijdingssysteem dat beschikt over een dubbele toren.

De rotatie van de ‘MSC Gülsün’ is als volgt: Tianjinxingang, Qingdao, Gwangyang, Ningbo, Shanghai, Yantian, Tanjung Pelepas, Suez, Algeciras, Bremerhaven, Gdansk, Bremerhaven, Rotterdam, Suez, Tanjung Pelepas, Shanghai, Tianjinxingang.