De Taiwanese rederij wil zelf vijf of zes schepen van deze nieuwe serie laten bouwen en de overige eenheden via een charterconstructie van andere eigenaren inhuren. Het feit dat Evergreen zelf eigenaar van een deel van de schepen wordt, is een koerswijziging. Tot nu toe worden door de Taiwanese rederij alle schepen in de 20.000+-klasse op basis van langetermijncontracten ingehuurd.

Riskant

Dat vloeit voort uit de overtuiging van de in 2006 overleden Evergreen-oprichter Chang Yung-fa, die de razendsnelle schaalvergroting in de containervaart veel te riskant vond. Het bedrijf heeft daarom jarenlang vastgehouden aan het uitgangspunt om geen schepen van meer dan 10.000 teu voor eigen rekening te laten bouwen.

De nieuwe eigen schepen worden overigens wel ondergebracht in een dochterbedrijf van de rederij uit Taipei, Greencompass Marine SA. Het inhuren van de andere eenheden loopt via de Hongkongse werkmaatschappij van Evergreen Marine Corp. In de beursnotificatie doet de rederij geen mededelingen over de timing van het enorme nieuwbouwprogramma of over mogelijke werven die daarvoor in aanmerking komen.