De hogere vergoedingen volgen na een reeks van incidenten in de zeestraat bij Iran, waaronder de inbeslagname van de Britse olietanker ‘Stena Impero’ door het Iraanse leger vorige maand. Dit heeft de IBF doen besluiten om het gebied aan te wijzen als ‘Temporary Extended Risk Zone’.

‘Dit zijn moeilijke tijden voor de industrie en vooral voor zeelieden, die eenvoudigweg proberen hun gezin te voorzien van inkomsten’, zei David Heindel, voorzitter Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) afdeling zeevarenden. ‘Ik ben blij dat onze partners positief hebben gereageerd op ons verzoek om de potentiële risico’s voor alle schepen en alle zeevarenden die op dit moment de Straat van Hormuz doorkruisen zorgvuldig af te wegen.’

Arbeidsomstandigheden

Het International Bargaining Forum onderhandelt over de lonen en arbeidsomstandigheden van zeevarenden. De Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF), die de belangen van transportmedewerkers uit meer dan 150 landen behartigt, en de Joint Negotiation Group (JNG) van werkgevers uit de internationale zeevaart maken onderdeel uit van de IBF.

Bron afbeelding: Wikipedia