Voor DFDS is Groot-Brittannië een belangrijke markt. De Denen hebben bijvoorbeeld veel ferrydiensten op Het Kanaal, tussen Frankrijk en Engeland. Zowel voor passagiers als voor vracht is dit een belangrijke vaarroute.

Nu de Brexit is uitgesteld van eind maart naar eind oktober blijft de onzekerheid voortduren. En DFDS merkt dat veel bedrijven hierdoor een afwachtende houding aannemen. Daarom loopt het volume van de internationale handel terug, vreest het bedrijf, met alle gevolgen van dien voor omzet en winst.

Tegenwind

‘Brexit is een buitengewone situatie die zorgt voor dalende volumes in onze ferry- en logistieke activiteiten. Ondanks de tegenwind, liggen we nog steeds op schema om dit jaar groei te realiseren’, aldus topman Torben Carlsen in een toelichting.

Wel wordt deze groei waarschijnlijk minder groot dan eerder uitgesproken verwachtingen. Aanvankelijk ging DFDS voor heel 2019 uit van een omzetgroei tussen de 10 en 12%. Dinsdag is dit verlaagd naar een percentage tussen de 6 en 8.

Ook de verwachte ebitda is naar beneden bijgesteld, van een bedrag tussen de 3,8 en 4,0 miljard Deense kroon (tussen de 509 en 536 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers) naar een bedrag tussen de 3,5 en 3,8 miljard kroon.

Kwartaalcijfers

In het tweede kwartaal werd een omzet geboekt van 4,24 miljard Deense kroon (568 miljoen euro). Dat was 8,9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, toen de omzetteller bleef steken bij 3,89 miljard kroon.

De groei in het tweede kwartaal is opvallend, omdat veel bedrijven in aanloop naar de oorspronkelijke Brexit-datum van 31 maart extra voorraden hebben aangelegd. Daardoor daalden de te vervoeren volumes van de handel met Groot-Brittannië in april en, in mindere mate, ook in mei. Toch wist DFDS de omzet in het voorbije kwartaal op peil te houden, onder meer door opdrachten van de Britse overheid.

Net als de omzet, steeg ook de ebitda in het tweede kwartaal. De Denen kwamen uit op 989 miljoen Deense kroon, tegenover 948 miljoen in het tweede kwartaal van vorig jaar. Ebit en winst voor belastingen daalden echter wel, met respectievelijk 1 en 1,8%, blijkt uit de gepubliceerde resultaten.

Eerste halfjaar

Tegelijkertijd met de tweedekwartaalcijfers zijn ook de resultaten over het eerste halfjaar bekendgemaakt. Tussen begin januari en eind juni boekte DFDS een omzet van 8,1 miljard kroon. Dat was 10% hoger dan in de eerste helft van vorig jaar. De ebitda kwam uit op 1,7 miljard kroon, een plus van 8% ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

Twee maanden geleden maakte Carlsen de nieuwe strategie bekend. De rederij en logistiek dienstverlener wil in 2023 een 50% hogere winst hebben. Dit moet plaatsvinden door overnames, digitalisering en een uitbreiding van het netwerk. Daarbij is speciale aandacht voor het Middellandse Zee-gebied.

Lees ook: DFDS ontvouwt nieuwe strategie: winst 50% hoger in 2023