Wanneer reders niet precies weten wat er in de container zit, kan dat ertoe leiden dat zij de container op een minder veilige plek van het schip zetten. In het geval van calamiteiten kan dat desastreuze gevolgen hebben.

De afgelopen jaren zijn er al opvallend veel branden op grote containerschepen geweest. Zeer recent, op vrijdag 9 augustus, brak er brand uit in zes containers van de ‘APL Le Havre’ (10.106 teu). Begin januari ontstond een hevige fik aan boord van het Hapag-Lloyd-schip ‘Yantian Express’ (7.510 teu). En in maart vorig jaar was het ook al raak toen de ‘Maersk Honam’ (15.226 teu) grotendeels in vlammen op ging. Daarbij kwamen vijf crewleden om het leven.

Deze incidenten roepen vragen op over het opgeven van onjuiste informatie en stuwage van gevaarlijke goederen. Bij tenminste een aantal branden wordt een manco op dat gebied als een mogelijke oorzaak gezien.

Ernstige incidenten

Volgens het Cargo Incident Notification System, waar bijna alle grote rederijen informatie over lading-
incidenten uitwisselen, is tot een kwart van alle ernstige incidenten aan boord van containerschepen te wijten aan foutieve informatie over lading-inhoud.

Een van de meest spraakmakende containerbranden in de afgelopen tien jaar was die aan boord van de ‘MSC Flaminia’, die in 2012 wekenlang brandend op zee dreef. Drie bemanningsleden overleefden de vuurzee niet.

Die enorme brand was veroorzaakt door een container met divinylbenzeen (DVB), dat de verlader volgens de rechter in de warme zomermaanden niet op die manier had mogen laten vervoeren. Door de hitte was de lading gaan werken met een explosie als gevolg. Rederij MSC had dat niet kunnen voorzien, maar de verlader wel, zo oordeelde de rechtbank.

Alerter

Door verladers die de fout in gaan voortaan te beboeten, hopen de reders dat er alerter wordt omgegaan en minder wordt gesjoemeld met ladingpapieren. De boeteclausule wordt in het contract tussen de rederij en de klant opgenomen.

Voor zover bekend riskeren klanten bij Evergreen de hoogste boete. De Taiwanese rederij rekent een bedrag van 35.000 dollar per ‘foute’ container. Bij Hapag-Lloyd, HMM en Maersk ligt de hoogte van de boete op 15.000 dollar per container voor ladingen die vanuit China worden verscheept. OOCL, tegenwoordig in handen van het Chinese Cosco, heeft het boetebedrag niet bekendgemaakt.

Doden en gewonden

Verzekeringsmaatschappij TT Club, onderdeel van het Cargo Incident Notification System, juicht de maatregelen van de containerreuzen toe. Het bedrijf schat dat er gemiddeld elke twee maanden brand uitbreekt op een groot containerschip. Dit zorgt regelmatig voor doden en gewonden. Ook de financiële schade is aanzienlijk. Jaarlijks kost het de verzekeraars zo’n 500 miljoen dollar aan claims.