AE19 verbindt diverse Aziatische regio’s via shortsea met de haven van Vostochniy in het verre oosten van Rusland, vlakbij Vladivostok, waarna de lading via een intercontinentale spoorverbinding na negen dagen Sint-Petersburg bereikt. Het laatste deel van het transport is wederom een shortsea-verbinding tussen Sint-Petersburg en verschillende Europese havens, zoals de Duitse Bremerhaven.

Maersk verzorgt de dienst niet geheel zelf. Het werkt samen met diverse partners. Zo voert het Russische bedrijf Modul het spoorvervoer uit. In Vostochniy worden de goederen overgeslagen bij de VSC-terminal, in Sint Petersburg bij de PLP-terminal. Beide overslagfaciliteiten behoren tot de grootste Russische terminal-uitbater, Global Ports. Het shortsea-vervoer wordt gedaan door de Maersk-onderdelen Sealand Asia en Sealand Europe.

Concurreren

Maersk claimt dat deze dienst vele malen sneller is dan de overzeese verbindingen en qua kosten kan concurreren met luchtvrachtvervoerders. Daar staat echter tegenover dat het langzamer is dan luchtvracht en wellicht duurder dan zeevaart, al zijn er geen tarieven bekendgemaakt.

AE19 is volgens de Deense rederij een interessante optie voor verladers uit Aziatische regio’s die niet grenzen aan Rusland, zoals Zuid-Korea, Japan en Zuidoost-Azië. ‘We zijn blij dat we deze dienst kunnen aanbieden aan onze klanten in Azië, Rusland en Europa. AE19 heeft een zeer aantrekkelijke transittijd voor klanten met ladingen die snel van a naar b moeten en de tarieven zijn concurrerend’, zegt Zsolt Katona, Managing Director Oost-Europa bij Maersk.