De winst van 146 miljoen miljoen euro is een behoorlijk contrast met de eerste helft van vorig jaar, toen het bedrijf voor 101 miljoen euro in het rood ging. Ook de omzet kende een behoorlijke stijging, van 14,8%. In de verslagperiode kwam die uit op ruim 6,2 miljard euro tegenover 5,4 miljard vorig jaar. De onderneming profiteerde onder meer van een flinke stijging van de vrachttarieven en de toenemende transportvolumes, verklaart de Nederlandse topman Rolf Habben Jansen.

Zo verscheepte de containergigant in de eerste zes maanden van dit jaar 5,97 miljoen teu, terwijl dit volume in dezelfde periode vorig jaar uitkwam op 5,85 miljoen teu. De tarieven stegen volgens het bedrijf met 5%. Een teu leverde gemiddeld 1071 dollar op, 51 dollar meer dan in het voorgaande jaar. De gestegen bunkerprijzen van 385 naar 429 dollar per ton (+11,4%) hadden een negatief effect op het resultaat.

Verdubbeling bedrijfsresultaat

Desondanks nam het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) in de eerste zes maanden van dit jaar fors toe vergeleken met vorig jaar. In 2018 noteerde de rederij daar een bedrag van 427 miljoen euro. Dat is nu gestegen naar 956 miljoen euro, een zeer ruime verdubbeling (+124%).

Die sterke groei is voor een aanzienlijk deel te danken aan nieuwe boekhoudkundige regels (IFRS-16). Volgens Hapag-Lloyd resulteerde IFRS-16 in een ‘extra’ 217 miljoen euro die de onderneming bij het bedrijfsresultaat kon optellen.

De verwachting voor heel het jaar blijft staan. Wel waarschuwt Habben Jansen dat de wereldwijde scheepvaartindustrie last kan gaan krijgen van de toenemende handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China.

Reefervloot

De vloot van de Hamburgse rederij, die tot de top-5 van de mondiale containerlijnvaart behoort, telt 237 schepen. Bij elkaar zijn die goed voor een capaciteit van 1,7 miljoen teu.

Voor Hapag-Lloyd is de groeiende markt voor gekoeld transport een belangrijke pijler onder zijn strategie voor de komende jaren. Daarom hebbend de Duitsers onlangs nog flink geïnvesteerd in vijf containerschepen van 8.827 teu met een hoge reefercapaciteit.

Eerder dit jaar plaatste het bedrijf al een order voor 13.420 koelcontainers. Door de uitbreiding groeit de totale reefervloot van Hapag-Lloyd naar meer dan honderdduizend containers, met een gezamenlijke capaciteit van 210.000 teu. De Duitsers beschikken over een containercapaciteit van 2,8 miljoen teu, inclusief reefers.