De afgelopen maanden is er een reeks aan incidenten geweest met olietankers in de zeestraat die de Perzische Golf verbindt met de Golf van Oman. Begin juli legden de autoriteiten op het Britse gebiedsdeel Gibraltar beslag op een Iraanse supertanker, omdat die EU-sancties tegen Syrië zou schenden. Daarop confisqueerde het Iraanse leger ruim twee weken later een Britse olietanker in de Straat van Hormuz. Afgelopen zondag maakte de Iraanse staatstelevisie bekend dat het leger opnieuw een buitenlands schip aan de ketting heeft gelegd.

De Amerikanen deden eind juni al een algemeen beroep op de Navo-bondgenoten om deel te nemen aan een missie in de Golfregio om de veiligheid van de scheepvaart te waarborgen. Nederland overweegt om een fregat te sturen en neemt daar half augustus een definitief besluit over. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Heiko Maas liet vorige week weten niet deel te willen nemen. De Fransen zouden er ook niets in zien.

Geen Europese missie

Groot-Brittannië drong eerst aan op een marinemissie onder Europese leiding, maar sluit zich nu toch aan bij de Amerikanen. Daarmee is het het eerste land dat zich bij de Amerikanen aansluit. Het besluit van de Britten komt van de nieuwe regering van premier Boris Johnson. De kersverse minister van Buitenlandse Zaken, Dominic Raab, heeft beklemtoond dat Londen echter niet meedoet aan Amerikaanse maatregelen tegen Iran en naar ontspanning met Teheran streeft.

Volgens de Britse minister van Defensie Ben Wallace is het ‘van vitaal belang dat alle internationale schepen probleemloos door de Straat van Hormuz kunnen varen’. Internationale scheepvaartorganisaties zullen blij zijn met het besluit van de Britten. In een gezamenlijk statement riepen de International Chamber of Shipping (ICS), European Community Shipowners ‘Association (ECSA) en Asian Shipowners’ Association (ASA) vorige week al op tot onmiddellijke actie van de internationale gemeenschap om verdere escalatie in de Golfregio te voorkomen.

Belangrijke handelsroute

De Straat van Hormuz is een belangrijke handelsroute voor olie en gas. Jaarlijks passeert een vijfde van alle olie in de wereld de smalle zeestraat. Daarnaast gaat een derde deel van het vloeibare gas dat de wereld gebruikt langs deze route.