Dat zegt de democratische afgevaardigde van Virginia, Elaine Luria, in een interview met het Amerikaanse magazine The Maritime Executive. Ze zegt ‘geen eind te zien’ aan de problemen met ‘s werelds duurste schip, dat president Trump vorige maand nog ‘fenomenaal’ noemde.

Magneten

De problemen met de liftsystemen, die met magneten in plaats van kabels werken, dateren al van voor de oplevering, die door tal van complicaties tijdens de bouw al met twee jaar was uitgesteld. De ‘Ford’ is met een prijskaartje van dertien miljard dollar officieel het duurste schip dat ooit is gebouwd.

Het is het eerste exemplaar van tien carriers van een nieuwe generatie, die de komende halve eeuw het tiental carriers van de huidige Nimitz-klasse gaat vervangen. Ze worden daarmee de nieuwe ruggengraat van Amerika’s militaire macht op de wereldzeeën.

30% sneller

De liften moeten wapens en munitie kunnen aanvoeren in een tempo van, omgerekend, tien ton en 45 meter per minuut. Daarmee moet de schepen vliegtuigen 30% sneller in de lucht kunnen brengen dan de Nimitz-carriers. Maar omdat slechts twee van de in totaal elf liftsystemen naar behoren functioneren, wordt dat streefcijfer op geen stukken na gehaald.

James Inhofe, voorzitter van de senaatscommissie voor de strijdkrachten, heeft gezegd dat de marine ‘in wezen een onvolledig schip heeft geaccepteerd, twee jaar te laat en 2,5 miljard dollar boven budget’. Luria, die zelf op twee vliegdekschepen heeft gevaren, denkt wel dat de problemen op te lossen zijn, maar waarschuwt dat het een zaak van lange adem zal zijn: ‘Ik denk dat ze de technologie en het vermogen hebben om het te doen, maar het is gewoon ongelooflijk tijdrovend om dit voor negen liften te doen’, zegt ze.

Bron foto: Wikipedia/US Navy