Vanwege de hoge kosten om aan de nieuwe regels te voldoen, zullen Indonesische autoriteiten ook na de IMO-deadline toestaan dat schepen die onder de Indonesische vlag in hun territoriale wateren varen brandstoffen gebruiken met een maximaal zwavelgehalte van 3,5%’, zei een ambtenaar van het ministerie vorige week tegen persbureau Reuters.

In navolging daarop kwam het ministerie van Transport maandag met een officiële verklaring. Daarin staat dat de regering zich aan de regel wil houden, maar ‘tijd nodig heeft om zich aan te passen’ en dat ‘het nationale belang zwaarder weegt’ dan de invoering van het beleid per 1 januari 2020.

1,9 miljoen kiloliter

Een woordvoerder van het ministerie van Scheepvaart en Maritieme Zaken zei dat de productie van scheepsbrandstof met een maximum zwavelgehalte van 3,5% door staatsoliemaatschappij PT Pertamina nog steeds hoog is, met 1,9 miljard liter per jaar. Hij verklaarde eveneens dat deze brandstof voorlopig nog zal worden gebruikt in de scheepvaart.

‘Volgens een afspraak van het Ministerie voor Maritieme Zaken kunnen alle schepen die onder Indonesische vlag op Indonesisch grondgebied varen nog steeds brandstof met een zwavelgehalte van 3,5% gebruiken tot de voorraad opraakt’, aldus een verklaring. Hoeveel tijd het land nodig heeft om de zogenoemde ‘zwavelcap’ volledig in te voeren, blijft onduidelijk.

Aanbod vergroten

Ondertussen heeft de regering Pertamina gevraagd om het aanbod van zwavelarme scheepsbrandstof in de belangrijkste havens van het land te vergroten.

Schepen die onder Indonesische vlag op internationale routes varen, moeten vanaf januari 2020 wel voldoen aan de IMO-brandstofregels, aldus de verklaring.