De lijnvaart kende de afgelopen jaren een ongekende consolidatieslag. Zo besloot Maersk om Hamburg Süd te kopen, Cosco lijfde OOCL in en CMA CGM nam APL over. Ook het door Aponte genoemde Hapag-Lloyd liet zich niet onbetuigd. De Duitsers kochten CSAV en UASC. Als klap op de vuurpijl ging Hanjin failliet en besloten de Japanse rederijen K Line, NYK en MOL hun container-activiteiten samen te voegen in het fusiebedrijf ONE.

Dit jaar is het echter stil aan het fusie- en overnamefront. Sommige experts verwachten voorlopig helemaal geen beweging op dit gebied. Maar toen Aponte onlangs werd gevraagd naar een mogelijke fusie, leek een samengaan van Hapag-Lloyd en ONE hem de meest logische optie. Al zei hij niet te verwachten dat dat al op korte termijn gebeurt, meldt vakblad Splash.

Hapag en ONE zijn respectievelijk de nummer vijf en zes op de wereldwijde ranglijst van containerrederijen, gemeten naar vlootcapaciteit. Beide bedrijven werken al samen in THE Alliance, waarin ook Yang Ming zit. Onlangs werd bekend dat ook HMM zich bij het samenwerkingsverband voegt vanaf 1 april 2020.

Ketenintegratie

Daarnaast gaf Aponte zijn visie op de ketenintegratie die sommige concurrenten van MSC hebben ingezet. Zo wil Maersk een volledig pakket aan logistieke diensten kunnen aanbieden aan haar klanten, terwijl CMA CGM vorig jaar besloot om Ceva Logistics in te lijven.

Aponte is op dat gebied terughoudender. Hij meldt zeker te kijken naar mogelijkheden in het achterland. ‘Maar we doen dat alleen daar, waar het logisch is, nodig is en waarde toevoegt. We gaan dat zeker niet wereldwijd doen.’