Dit meldt The Loadstar. Verreweg de grootste overstap was die van CMA CGM, die 46 containerschepen aan de Britse vlag onttrok. De Franse rederij besloot zijn Britse vloot in andere Europese landen te registreren, nadat duidelijk was geworden dat er in het ontwerpverdrag voor vertrek uit de Europese Unie niets geregeld was over de positie van de koopvaardijvloot.

P&O Ferries

Volgens de Britse logistieke nieuwssite is het aantal schepen dat in het eerste helft van dit jaar werd uitgevlagd groter dan het totale aantal in de afgelopen drie jaar. Tot de vertrekkers behoort ook het oer-Britse P&O Ferries, dat al zijn schepen onder de vlag van Cyprus brengt.

Een woordvoerder van de brancheorganisatie UK Chamber of Shipping noemde het tonnageverlies ‘een bron van grote zorg. Hoewel er in sommige gevallen ook financiële en fiscale overwegingen meespelen, onderstreept dit ook hoe schadelijk de onzekerheid over de Brexit is’, voegde hij eraan toe.