De door Iran in beslag genomen tanker was vrijdag betrokken bij een ongeluk met een vissersboot en negeerde hulpverzoeken, meldt het Iraanse persbureau Fars zaterdag op gezag van havenautoriteiten. Volgens scheepseigenaar Stena Bulk hield de tanker, die vaart onder Britse vlag, zich echter aan alle regels.

Het Zweedse bedrijf verklaarde dat het schip ‘was benaderd door kleine vaartuigen zonder nadere kenmerken en een helikopter. terwijl het schip in internationale wateren door de Straat van Hormuz voer’. De rederij heeft nog geen contact gehad met de bemanning, die bestaat uit 23 leden uit India, Rusland, Letland en de Filipijnen. ‘We hebben nog geen meldingen gehad over gewonden. De veiligheid van onze bemanning blijft onze prioriteit’, aldus de directeur.

Onacceptabel

De Britse minister van Buitenlandse Zaken Jeremy Hunt heeft Iran gewaarschuwd dat het de grootste verliezer wordt als het de Britse tanker nog langer vasthoudt. ‘Dit is compleet onacceptabel, we zullen hard, maar bedachtzaam reageren.’

‘We hebben geen militaire opties besproken, maar denken aan een diplomatieke manier om het op te lossen’, aldus Hunt, die denkt snel met zijn Iraanse tegenhanger Javad Zarif te spreken. ‘Het is wel duidelijk dat het opgelost moet worden.’

Tekst loopt door onder video.

De Verenigde Staten hebben laten weten met surveillance-vliegtuigen de situatie rond de Straat van Hormuz in de gaten te houden. Daarnaast heeft de Amerikaanse marine al contact gehad met schepen in de omgeving, om de veiligheid van de bemanningsleden van de ‘Stena Impero’ te waarborgen.

Tweede schip

Aanvankelijk werd vermoed dat Iran vrijdagavond een tweede tanker in beslag zou hebben genomen: de Britse olietanker ‘Mesdar’, die onder Liberiaanse vlag vaart. Dit naar aanleiding van een plotseling veranderde koers. Van inbeslagname bleek echter geen sprake. Trackinggegevens wijzen uit dat het schip andermaal van koers is veranderd en nu weer westwaarts gaat richting de Perzische Golf en niet naar het noorden richting de Iraanse kust.

De Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC) liet weten dat de ‘Mesdar’ alleen tijdelijk is tegengehouden om de kapitein te wijzen op het belang van veilig navigeren en inachtneming van de milieuregels. Daarna mocht het schip zijn reis voortzetten.

Gespannen

De verhoudingen tussen Iran en een aantal westerse landen zijn zeer gespannen, mede doordat de Britse marine begin juli een Iraanse tanker in Gibraltar aan de ketting legde op verdenking van overtreding van de EU-sancties tegen Syrië. Die maatregel werd door de rechter in Gibraltar onlangs met dertig dagen verlengd.

De Revolutionaire Garde zinspeelde op een rechtstreeks verband met die uitspraak. ‘De wet van vergelding is iets dat wordt erkend in het internationaal recht en wordt gebruikt in verband met verkeerde beslissingen genomen door een regering’, zei de woordvoerder van de Garde, Abbasali Kadkhodaei, tegen het Iraanse staatspersbureau IRNA.

Nieuwsblad Transport bericht uitgebreid over de oplopende spanningen in de Straat van Hormuz. Hieronder een overzicht van eerder verschenen artikelen: