Dat meldt persbureau Reuters op gezag van de Panama Maritime Authority (PMA) naar aanleiding van de beslaglegging op de ‘Grace 1’ begin deze maand in Gibraltar. De olietanker leek toen onder de Panamese vlag te varen, maar PMA meldde daags erna dat de registratie per 29 mei was ingetrokken nadat er een melding was binnengekomen dat het schip was gelinkt aan terrorisme.

Sancties

Naar aanleiding daarvan heeft PMA-directeur Rafael Cigarruista tegen het persbureau gezegd dat 59 tankers uit het Panamese register zijn geschrapt sinds Washington sancties heeft uitgevaardigd tegen het Iraanse regime. Die opdracht was volgens hem rechtstreeks afkomstig van voormalige president Juan Carlos Varela.

De meeste schepen waren volgens hem eigendom van Iraanse staatsbedrijven, maar het ging ook om schepen die olie aan Syrië zouden hebben geleverd. Cigarruista zei verder dat het vlaggenstaat-beleid om deze categorieën schepen te weren, wordt voortgezet. ‘Het is onze intentie om het nalevingspercentage van schepen die zich conformeren aan de internationale sancties te verhogen.’

Fiscale voordelen

Panama, dat zo’n drie miljoen inwoners telt, mag zich met een vloot van ongeveer 8.200 schepen ‘s werelds grootste zeevarende natie noemen. Het land weet met een reeks uiterst soepele registratie-voorwaarden en fiscale voordelen rederijen uit alle delen van de wereld aan te trekken.

Het land stelt geen ondergrens aan de geregistreerde tonnage, zoals de meeste andere vlaggenstaten wel doen, en schepen worden blindelings geaccepteerd zolang ze nog geldige certificaten hebben. Personen die betrokken zijn bij de exploitatie van een schip onder Panamese vlag hoeven in Panama geen inkomstenbelasting te betalen.

Bemiddelaars die zich bezighouden met in- en uitvlaggen van schepen, waaronder nogal wat Britse advocaten, adverteren openlijk met beloftes dat iedereen zijn schip er gegarandeerd anoniem kan registeren, en dus ongrijpbaar is voor de fiscus in eigen land. Daaruit valt ook de gretigheid van Panama af te leiden om nieuwe schepen binnen te halen. Rederijen die minimaal vijf schepen aanbieden, krijgen 20% korting op de ‘fee’. Bij meer dan vijftig schepen loopt tot op tot 60%.