Dat meldt Shipbreaking Platform, de internationale pressiegroep die al jaren strijdt tegen wat zij de ‘infamous scrapping beaches’ noemt. De sloopstranden in India, Pakistan en Bangladesh zijn berucht vanwege de extreem onveilige arbeidsomstandigheden en zware milieuvervuiling. Het platform probeert door middel van naming en shaming rederijen te bewegen hun schepen op een verantwoorde manier te laten slopen.

In het tweede kwartaal gingen zeventig schepen naar Bangladesh, meer dan een derde van de 193 die in totaal voor sloop werden verkocht. Op een werf in de buurt van Chittagong vond op 15 mei een zware explosie plaats, gevolgd door een zware brand. Daarbij kwamen volgens Shipbreaking Platform zeker drie mensen om het leven. Ook de andere vijf scheepsslopers verloren het leven op Bengaalse werven.

Betrouwbare informatie

De in Brussel gevestigde organisatie zegt te vermoeden dat het werkelijke aantal slachtoffers aanmerkelijk hoger is omdat het ‘extreem moeilijk’ is om aan betrouwbare informatie te komen. Een aantal westerse rederijen heeft al besloten om geen schepen meer te ‘beachen’, zoals het slopen op Zuid-Aziatische stranden wordt genoemd.

In de International Maritime Organization zijn al jaren geleden afspraken gemaakt over minimumeisen op het gebied van milieu en arbeidsvoorwaarden voor sloopwerven. De Hong Kong Convention, waarin die zijn vastgelegd, is echter nog steeds niet van kracht doordat nog onvoldoende landen hebben geratificeerd. Daar zou de komende jaren verandering in kunnen komen omdat zowel India als Bangladesh heeft laten weten het verdrag uiterlijk in 2023 te willen ratificeren.

Europese regels

De Europese Unie heeft haar eigen regels voor scheepsrecycling. Die zijn strenger dan die van de Hong Kong Convention en vereisen dat een schip onder een EU-vlag ontmanteld wordt op een door Brussel gecertificeerde werf. Dat gebeurde in het tweede kwartaal van dit jaar slechts vijf keer. Europese reders kunnen de EU-regelgeving omzeilen door een schip eerst om te vlaggen en daarna pas voor sloop te verkopen.