In totaal zijn in de eerste zes maanden van dit jaar 48 nieuwe containerschepen besteld. Een groot deel daarvan betreft feederschepen met een capaciteit van minder dan tweeduizend teu. Marktanalist Drewry signaleerde begin dit jaar ook al een trend dat container carriers vooral kleinere schepen bestellen.

Een groot deel van de orders in de eerste helft van dit jaar kwam uit Zuid-Korea. Met name Sinokor liet van zich horen. De Koreanen bestelden maar liefst zestien nieuwe feedermaxes van 1100 teu en vier handysize schepen van 1800 teu. De twintig vaartuigen moeten volgend jaar in de vloot worden opgenomen en worden in respectievelijk China en Zuid-Korea gebouwd.

Yang Ming

Naast Sinokor plaatste ook Yang Ming een order. Hierbij ging het om schepen met een grotere capaciteit. De Taiwanezen bestelden vier carriers van 11.000 teu. Ook OOCL, CMA CGM, Hapag-Lloyd en Evergreen werden in de voorbije jaarhelft gelinkt aan nieuwbouworders.

Zo zou OOCL van plan zijn om zes schepen met een capaciteit van 23.000 teu te kopen en zou CMA CGM voor 1,1 miljard dollar tien schepen voor 15.000 teu willen bestellen. Hapag en Evergreen denken volgens de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal aan respectievelijk zes en negen carriers, met een gezamenlijke waarde van zo’n 2 miljard euro. Tot een daadwerkelijke order zou het in alle vier gevallen vooralsnog niet zijn gekomen.

Overcapaciteit

Daar zijn veel andere rederijen vermoedelijk blij mee. Al geruime tijd kampt de lijnvaart met overcapaciteit. Dit zorgt voor flinke druk op de marges. Diverse analisten hebben de afgelopen tijd dan ook geadviseerd om terughoudend te zijn met nieuwe orders. Veel grote rederijen hebben deze terughoudendheid inderdaad getoond.

Grote uitzondering daarop vormt HMM. De Zuid-Koreaanse carrier kondigde eind 2017 een mega-order aan. Het bedrijf laat momenteel twaalf schepen van 23.000 teu en acht schepen van 14.000 teu bouwen. Die order kwam de Koreanen op felle kritiek te staan, vooral ook omdat het bedrijf vanuit de regering in Seoul een forse financiële injectie heeft gekregen. Ongeoorloofde staatssteun, vinden concurrenten.

Olietankers

De containervaart is niet de enige sector waar het aantal orders terugliep. Ook de bouwers van ruwe-olietankers moesten het met fors minder doen in de eerste zes maanden van dit jaar (-47%). Volgens VesselsValue waren vooral Griekenland en Singapore actief met nieuwe bestellingen. Zo plaatste Eastern Pacific een order van vier LR2-schepen (110.000 dwt).

Het aantal bestelde VLCC’s (very large crude carriers) daalde zelfs met 60% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook de tankermahkt wordt al enige tijd geplaagd door overcapaciteit, waardoor diverse rederijen in de rode cijfers terechtkwamen.

Gastankers

Het aantal bestelde gastankers daalde ook flink. In de lng-markt bleef de daling nog beperkt tot 39%, maar bij lpg stortte de vraag compleet in. Er werden slechts zes nieuwe lpg-tankers besteld, maar liefst 73% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bulkers

Het wordt een eentonig verhaal, want de orders voor schepen die andere bulkgoederen kunnen vervoeren, daalden met 73% ook flink. Cosco Bulk hield de orders nog enigszins op peil, door een bestelling van dertien capesize schepen met een dwt van 208.000. De vaartuigen kosten ieder 54 miljoen dollar.