Onder meer de handelsoorlog tussen de VS en China, de (mogelijke) escalatie door geopolitieke spanningen in diverse regio’s en een industrie die worstelt met nieuwe emissieregels zorgen volgens Drewry voor een stagnerende wereldeconomie. De regionalisering van de supply chain voor productie zorgt eveneens voor onzekerheid. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat Drewry zijn groeiprognose van de wereldwijde containeroverslag voor dit jaar heeft verlaagd van 3,9 naar 3%.

‘We blijven ervan overtuigd dat de wereldhandel zich in 2020 herstelt, maar veel hangt af van ontwikkelingen waar carriers geen invloed op hebben’, zegt Simon Heaney, senior manager containeronderzoek bij Drewry.

Protectionisme

Verdere uitbreiding van het protectionisme zou volgens het onderzoeksbureau de groei kunnen belemmeren, vooral als de VS de tarieven van andere handelspartners gaat verhogen.

‘Het kan echter ook goed uitpakken voor de handel als de maakindustrie zich buiten China verplaatst. De Aziatische exportmagnaat heeft de import uit het buitenland geleidelijk aan verminderd, waardoor de vraag naar halffabrikaten is afgenomen. Elke verschuiving naar minder zelfredzame economieën zou de handel een kleine kick-start kunnen geven’, zei Heaney.

Risico

Maar in zulke onzekere tijden ziet Drewry een verhoogd risico op een disruptie van de aanvoer. Op de Trans-Pacifische markt zie je bijvoorbeeld dat vrachtvervoerders uiteenlopende strategieën hebben door verschil van inzichten over het al dan niet aantrekken van de markt in het derde kwartaal, van oudsher het piekseizoen.

Sommige rederijen zetten extra schepen in, wat suggereert dat ze net als vorig jaar een ladingstijging verwachten, terwijl hun concurrenten afvaarten juist cancelen om hun vrachttarieven te beschermen. ‘Het is de container carriers vergeven dat ze niet alle antwoorden hebben in deze onzekere tijden. Zelfs Nostradamus zou met z’n handen in het haar zitten’, aldus Heaney.