Het is het eerste schip dat bovendeks 24 containers in de breedte kan laden, waardoor het 1.500 meer containers kan vervoeren dan de huidige grootste containergiganten. Het 61,5 meter brede schip is voor MSC de eerste van de in totaal elf reuzen, die de komende negen maanden uit Zuid-Korea worden geleverd.

De eerste reis van de ‘MSC Gülsün’ start op 8 juli en voert van Xingang naar Noord-Europa – de zogeheten AE10/Silk Service – en wordt uitgevoerd met 2M-partner Maersk. Na Xingang volgen de aanloophavens Qingdao, Kwangyang, Ningbo, Shanghai, Yantian en Tanjung Pelepas.

Rotterdam

In Europa gaan de megamax-schepen uit deze dienst lossen in Algeciras, Bremerhaven en Gdansk. De terugreis naar Noord-China begint met een tweede aanloop van Bremerhaven en vervolgens Rotterdam, waar wordt geladen voor Tanjung Pelepas, Shanghai en Xingang als starthaven voor de volgende reis.

Megamax-24

Er zijn intussen volgens Alphaliner al 32 recordschepen in aanbouw die door het consultancybureau zijn omgedoopt tot Megamax-24. Een naam die de containergevaartes te danken hebben, omdat zij zowel in de lengte (aan dek), breedte en hoogte 24 containers kunnen dragen. Elf schepen zijn bestemd voor MSC en worden gebouwd door Samsung Heavy Industries (6) en Daewoo (5).

De Franse rederij CMA CGM laat negen ‘megamax 24’ schepen in China bouwen. Naar verwachting zullen de schepen van de Fransen vier- tot vijfhonderd teu minder kunnen laden, omdat ze op lng varen.