In een eerder stadium leek het er niet op dat andere rederijen zich zouden aansluiten bij TradeLens. De Aziatische rederij Pacific International Lines (PIL) was er wel vroeg bij, evenals ZIM en Maersk-dochter Hamburg Süd. Maar echte grote spelers lieten het afweten.

Tot afgelopen mei. Toen werd bekend dat rederijen MSC uit Zwitserland en het Franse CMA CGM gestrikt waren door Maersk. Met Hapag-Lloyd en ONE lijkt TradeLens de weg omhoog te hebben gevonden.

Transformatie

‘TradeLens heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het bewerkstelligen van een broodnodige transformatie in de industrie. Nu we met vijf van de zes grootste rederijen ter wereld aan boord zijn, kunnen we als collectief dat proces versnellen door meer vertrouwen, transparantie en samenwerking tussen de verschillende supply chains te verschaffen en daarmee wereldwijde handel te bevorderen’, zegt Martin Gnass, Managing Director Information Technology bij Hapag-Lloyd.

Papierwerk

TradeLens is begin 2018 door Maersk Line en IBM opgezet met als doel de logistieke keten, en vooral het nodige papierwerk voor containertransporten, efficiënter en veiliger te maken. Het blockchainplatform is er met name op gericht om administratieve werkzaamheden als douanezaken en de fraudegevoeligheid van vrachtbrieven aanpakken. De partijen die zijn aangesloten op het platform staan samen garant voor de echtheid en betrouwbaarheid van gegevens.