Milieuorganisaties hebben de ‘Akademik Lomonosov’, zoals de drijvende nucleaire fabriek heet, al omgedoopt tot ‘varend Tsjernobyl’ en ‘Tsjernobyl on ice’. Niet eerlijk, zeggen de Russen, die stellen dat de centrale zo veilig is dat een ramp à la Tsjernobyl nu onmogelijk is. Als er één plek is waar voldoende koelwater voorhanden is, is het de Noordpool wel, zo verklaarde een Russische ingenieur tegenover de Amerikaanse nieuwszender CNN.

Oliewinning

De ‘Akademik Lomonosov’, die vorig jaar van de werf in Sint-Petersburg naar Moermansk werd gevaren met actievoerders van Greenpeace in zijn kielzog, wordt deze zomer naar Pevek gesleept.

Pevek ligt ver weg in het oosten, zowat bij Alaska, en de Russische president Vladimir Poetin wil zekerstellen dat de mensen daar een goede elektriciteitsvoorziening hebben. Mensen in deze ver afgelegen regio moeten een belangrijke rol gaan spelen in het winnen van olie en gas in het Noordpoolgebied.

Cosco en MOL

De lng-carrier ‘Vladimir Rusanov’, een schip waarvan Cosco en MOL het eigendom delen, heeft het nieuwe arctische vaarseizoen al geopend en vaart nu bij de Noordpool, meldde de Barents Observer dinsdag.

Vorig jaar zomer was het lng-schip ook al de eerste gebruiker. Dit jaar worden weer tientallen schepen op de Noordpoolroute verwacht. Ook Maersk voerde onlangs gesprekken met het Russische ijsbrekersbedrijf Sovcomflot over de mogelijkheid om vracht over de route te vervoeren.

Twee meter dik ijs

Het poolijs maakt de vaart op de route volgens de Barents Observer momenteel nog wel opvallend lastig. Op belangrijke delen van de route is het ijs nog twee meter dik.