Vorige maand werden twee tankers aangevallen, de ‘Front Altair’ en de ‘Kokuka Courageous’. Wie verantwoordelijk is voor de aanvallen, is nog onderwerp van veel discussie. Maar het zorgt wel voor veel politieke spanningen tussen vooral de VS en Iran.

Verzekeringskosten

Eerder dit jaar zijn diverse andere tankers ook al aangevallen in dezelfde regio. Schepen lopen dus een verhoogd risico, wat zich vertaald in hogere verzekeringskosten. CMA CGM wil deze kosten niet in zijn eentje dragen en belast deze door aan haar klanten, meldt de rederij.

Dat gebeurt middels een tarief per teu van 36 dollar (31,80 euro). Dit geldt voor alle typen lading. De toeslag wordt van kracht vanaf vrijdag 5 juli (datum Bill of Lading) en geldt voor alle routes van en naar Oman, Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Bahrein, Saudi Arabië (Damman en Jubail), Koeweit en Irak. Voor China en de VS geldt een uitzondering.

Het is niet de eerste keer dat in de lijnvaart wordt gewerkt met een ‘war risk surcharge’. Wel vaker voeren rederijen een dergelijke toeslag in als als politieke spanningen oplopen. Of andere container carriers nu het voorbeeld van de Fransen gaan volgen, is nog niet bekend.

Andere toeslagen

Of de klanten van CMA CGM er blij mee zijn, is zeer de vraag. Containerrederijen liggen al geruime tijd onder vuur van verladers. Zij ergeren zich aan de vele toeslagen die veel rederijen hanteren. Dan gaat het onder meer om de toeslag die is ingevoerd vanwege de aanstaande strengere uitstootregels.

Deze regels gaan gelden vanaf 1 januari 2020, maar diverse container carriers hebben de toeslag al op 1 januari 2019 ingevoerd. Ook de ‘fuel surcharge’, die de gestegen olieprijzen moest dekken, was een doorn in het oog van veel verladers.