Tot dusver is Hyundai Merchant Marine een van de weinige grote containerrederijen die zich niet had aangesloten bij één van de drie grote allianties (naast THE Alliance, zijn dat 2M en Ocean Alliance).

Wel maakten de Koreanen soms gebruik van de diensten van 2M (Maersk en MSC), waarmee het een contract heeft tot maart 2020. Een volwaardige partner zijn de Koreanen echter nooit geworden. Nu blijkt dus dat het contract met 2M niet wordt verlengd.

Ontevreden

Al eerder kwamen er berichten naar buiten dat HMM niet helemaal tevreden zou zijn bij Maersk en MSC en daarom op zoek was naar een andere alliantie. Pijnpunt is onder meer dat de 2M-partners steeds hechtere banden aangaan met de Israëlische containerrederij Zim.

Ook heeft Maersk de afgelopen tijd regelmatig kritiek geuit op het feit dat HMM forse overheidssteun ontvangt van de regering in Seoul. De breuk tussen beide kampen is nu dus definitief, met de overstap van HMM naar THE Alliance.

Deze alliantie is van start gegaan in april 2017 en bestaat, naast Hapag-Lloyd, uit ONE en Yang Ming. Vanaf april komend jaar voegt HMM zich daar dus bij, voor een periode van tien jaar. In 2030 loopt het contract af. Wel moeten de bevoegde mededingingsautoriteiten hun goedkeuring er nog aan geven.

Capaciteit

Door het besluit van de Koreanen wordt de capaciteit van de alliantie fors vergroot. HMM schreef weliswaar dieprode cijfers de afgelopen tijd, maar toch is het bedrijf ambitieus. Het plaatste enige tijd geleden een mega-order voor maar liefst twaalf nieuwe schepen van 23.000 teu, het grootste type dat de huidige lijnvaartmarkt kent.

Deze twaalf mega-carriers komen naar verwachting in het tweede kwartaal van 2020 in de markt, precies op het moment dat HMM van alliantie wisselt. De schepen worden ingezet op de routes tussen het Verre Oosten en Europa. Daar komen een jaar later nog eens acht schepen van 15.000 teu bij.

‘HMM past prima bij THE Alliance en zorgt voor een groot aantal nieuwe en moderne schepen’, aldus Hapag-Lloyd-topman Rolf Habben Jansen. ‘Dit helpt ons om betere kwaliteit te leveren, onze efficiency te vergroten en onze schadelijke uitstoot te verminderen.’