Dat heeft topman Torben Carlsen deze week bekendgemaakt. Hij wil dat de ebitda over vier jaar is gegroeid van 3,6 miljard naar 5,5 miljard Deense kroon (737 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers).

Carlsen was al geruime tijd financieel directeur bij het Deense bedrijf en nam in april het stokje over van zijn voorganger, Niels Smedegaard. Met de presentatie van de plannen maakte hij duidelijk waar hij de komende jaren met het bedrijf naar toe wil.

Overnames

DFDS wil zich verder specialiseren in diensten voor enkele specifieke sectoren: automotive, metaal, bosproducten en gekoelde lading. Een belangrijk onderdeel bij het verbeteren van de dienstverlening in deze sectoren is het doen van overnames.

Tevens willen de Denen hun digitalisering versnellen. Dit moet processen vergemakkelijken en goedkoper maken, waarvan vooral expediteurs gaan profiteren. Ook moet automatisering de interne processen van DFDS verbeteren, waardoor in de kosten gesneden kan worden.

Een derde pijler is het verbeteren van het ferry- en logistieke netwerk. Hierbij is met name aandacht voor het Middellandse Zee-gebied, onder meer door de inzet van nieuwe, kostenefficiënte schepen. Tevens moeten ook hier overnames zorgen voor rendementsverbetering. Als vierde en laatste pijler kijkt het bedrijf naar zijn passagiersvervoer, waaronder de cruise-activiteiten.

De winsttoename die het bedrijf over vier jaar wil hebben geboekt, moet voor een derde komen van organische groei. Overnames moeten ook voor een derde bijdragen aan de stijging. Het laatste deel moeten de activiteiten in de Middellandse Zee voor hun rekening nemen.

Investeringen

Bij de groeiplannen horen uiteraard fikse investeringen. Zo wil DFDS dit jaar 2,8 miljard kroon investeren (375 miljoen euro). In de vier jaar daarna moet in totaal 5 miljard worden uitgegeven. Dat is dus gemiddeld 1,25 miljard per jaar.

Een deel van het te investeren geld gaat naar nieuwe schepen. De komende tijd moeten er drie nieuwe ro/ro-schepen in de vaart komen. Tevens worden er twee ro/pax-vaartuigen in de vloot opgenomen, die dus zowel voor vracht als voor passagiers worden ingezet.

Carlsen is uiteraard vastbesloten om de doelstelling van 50% ebitda-verbetering in 2023 te halen. Hij geeft aan dat DFDS daar, in het meest negatieve scenario, maximaal 10% vandaan zit. Sowieso moet het bedrijf sneller groeien dan de markt, ook al is er volgens de topman momenteel wat onzekerheid door de Brexit en de economische afkoeling.