Volgens de Nederlandse offshore-aannemer is het daarmee het lichtste object dat het recordschip tot nu toe heeft opgepakt, maar werd er wel een snelheidsrecord gevestigd. In welgeteld negen seconden stond de enorme constructie van het Valhall QP-platform van Aker-BP op de draagarmen van het 382 meter lange schip in plaats van op het onderstel (jacket) dat op de zeebodem rust (zie ook de uitgebreide fotoreportage onderaan dit artikel).

Techniek

Dat is mogelijk dankzij de door Allseas ontwikkelde revolutionaire techniek, waarbij ‘stempels’ in de draagarmen in een keer twee meter omhoog schieten. Door het gewicht van het te heffen object wordt het schip tegelijkertijd dieper in het water geduwd, waardoor het object gecontroleerd omhoog komt.

Voor extreem zware objecten kan de ‘Pioneering Spirit’ tegelijkertijd in zeer korte tijd enorme hoeveelheden ballastwater lozen om het drijfvermogen, en daarmee het draagvermogen, te vergroten. Dat was in dit geval niet nodig. Het u-vormige schip kan constructies ton 48.000 ton heffen.

Zwaardere klus

Voor de komende nacht staat een veel zwaardere klus op het programma, de verwijdering van het Bravo-platform in het bekende Brent-veld van Shell in de Britse Noordzee. Dat weegt op papier 24.800 ton. Dat is 600 ton meer dan het eerder verwijderde Delta-platform, dat toe het zwaarste object is dat ooit door een schip is ‘opgepakt’.

Het is overigens afwachten of de tientallen jaren oude ‘Brent Bravo’ daadwerkelijk 24.800 ton weegt, omdat het werkelijke gewicht bijvoorbeeld door de aanwezigheid van vloeistoffen aanmerkelijk hoger kan uitvallen.

Dat was ook het geval bij de Valhall QP-opbouw, die op papier een gewicht van 3.400 ton had. De zestien draagarmen zijn uitgerust met een meetsysteem, waarmee het werkelijke getilde gewicht tot op de ton nauwkeurig berekend kan worden.

Contract

Allseas heeft recentelijk het contract getekend met het Noorse Equinor (voorheen Statoil) voor de verwijdering van diens Statfjord A-platform in de Noorse Noordzee, uiterlijk in 2023. Dat weegt theoretisch 48.000 ton, maar om voldoende marge te hebben, wordt het hefvermogen van de ‘Pioneering Spirit’ opgevoerd tot 60.000 ton. Hoe en waar dat gaat gebeuren, kan Allseas nog niet zeggen.

Bekijk de foto’s: