Maersk liet vorig jaar augustus al bij wijze van proef zijn splinternieuwe schip ‘Venta Maersk’ via de noordelijke route van Vladivostok naar Bremerhaven varen, mét ladingen vis en Zuid-Koreaanse electronicaproducten aan boord.

De Denen verklaarden destijds dat het een eenmalige gebeurtenis was, een eerste teen in het poolwater om te voelen of de route in de verre toekomst wellicht een alternatief kan zijn voor varen via het Suezkanaal. Een structureler, commercieel gebruik van de route werd voorlopig een utopie genoemd, omdat de route buiten het zomerseizoen nog gewoon dichtvriest.

Tekst loopt door onder afbeelding

Meerdere afvaarten

Maersk liet nu aan Reuters weten dat er een groeiende vraag is naar goederenvervoer tussen het Verre Oosten en West-Rusland, en dat het bedrijf samen met Atomflot de mogelijkheden bekijkt om op die vraag in te spelen.

Rusland zou via de route Chinese producten kunnen importeren en vis exporteren. De gesprekken gaan dit keer over meerdere afvaarten heen en terug, al benadrukt Maersk dat het zeker nog geen vaste commerciële Maersk-Noordpooldienst wordt.