Het betreft de olietanker ‘Front Altair’ (110.000 ton) van rederij Frontline van scheepvaarttycoon John Frederiksen. De andere is de chemicaliëntanker ‘Kokuka Courageous’ van 27.000 ton van de Duitse rederij Bernhard Schulte. De bemanning van de olietanker werd ongedeerd opgepikt door de breakbulk carrier ‘Hyundai Dubai’ van 30.000 ton.

Torpedo’s

Volgens sommige berichten zouden de schepen met torpedo’s zijn beschoten. De aanvallen komen een maand na een reeks soortgelijke incidenten, waarbij vier schepen werden beschadigd. De aard van die schade, aan de achterkant van de schepen, wees erop dat daarbij magnetische mijnen zijn gebruikt. De VS wees toen Iran aan als waarschijnlijke dader, maar leverde daarvoor geen bewijs.

De aanvallen zouden zijn uitgevoerd in Iraanse wateren, op zo’n vijftig kilometer uit elkaar ten oosten van de oliehaven Fujairah (Verenigde Arabische Emiraten). De prijs van een vat Amerikaanse olie steeg na het dubbele incident met 2,5% tot 52,43 dollar. Brentolie werd 2,8% meer waard en werd verhandeld voor 61,64 dollar per vat. Eerder ging de olieprijs nog fors omlaag, toen bleek dat de Amerikaanse olievoorraden afgelopen week fors waren toegenomen.

Gezonken

Het Iraanse persbureau Irna meldde in de loop van donderdagochtend dat de ‘Front Altair’ zou zijn gezonken. Dat meldde verder dat de Iraanse marine de opvarenden van de beide tankers heeft gered. ‘44 zeelieden van twee buitenlandse olietankers die een ongeluk hadden in de Golf van Oman zijn door de (marine)reddingsbrigade van de provincie Hormozgan uit het water gehaald en overgebracht naar de haven van Bandar-e-Jask’, citeerde Irna een ‘geïnformeerde bron’.

Bernhard Schulte Shipmanagement heeft bevestigd dat de ‘Kokuka Courageous’ is beschadigd bij een ‘vermoedelijke aanval’, waarbij een gat in de romp boven de waterlijn is ontstaan tijdens het transport van methanol van Saoedi-Arabië naar Singapore’. Volgens de rederij is het schip drijvende en is de bemanning in veiligheid.