In het eerste kwartaal steeg het aantal containers dat wereldwijd wordt bevracht met slechts 0,5% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat aantal ligt aanzienlijk lager dan de groeicijfers van voorgaande jaren.

‘Een groeipercentage van slechts 0,5 is zorgwekkend voor een industrie die gewend is aan een veel hogere groei’, schrijft Chief Shipping Analyst Peter Sand van Bimco in een commentaar.

De vrachtvolumes uit de havens in het Verre Oosten stegen met slechts een 0,5% in de periode, maar worden positief beïnvloed door een toename van goederenverkeer van 7,9% naar Europa en 2% naar Noord-Amerika. Tegelijkertijd wordt die groei getemperd door tegenslagen in de handel tussen Aziatische landen.

Tarieven

‘De groeiende vraag op de routes tussen Azië en Europa is zeer positief. De tarieven op deze lange routes zijn echter niet verbeterd en volgen hetzelfde patroon als vorig jaar, met een stabiel niveau in januari en februari en een daling in maart en april’, schrijft Sand.

Met een prijs van 743 dollar per teu (voor een lading van Shanghai naar Noord-Europa) die op 24 mei was ingevoerd, maken rederijen geen winst, zo stelt Sand. Sinds 7 juni is het niveau gecorrigeerd naar 779 dollar; dat bedrag ligt 11% lager dan vorig jaar.

Vrachtvolumes

Ook de grotere vrachtvolumes op de lange routes steken af bij de volumedaling van 0,2% op de routes tussen Aziatische landen in het eerste kwartaal. ‘De daling is een teken van verzwakte volumes in de toeleveringsketens en uiteindelijk een gevolg van minder nieuwe exportorders die Aziatische productiebedrijven de afgelopen maanden hebben ontvangen. Die ontwikkeling zal de uitgaande volumes komende maanden beïnvloeden’, verklaart Sand.

In dat kader wordt het steeds het relevanter om de vrachttarieven op intra-Aziatische routes van Shanghai naar Japan, Korea en Singapore in de gaten te houden, om de vooruitzichten te bepalen voor de lange routes naar Europa en de VS.