Om het genoemde schadebedrag te veroorzaken, moet wel sprake zijn van een ‘worst case scenario’: een botsing tussen het allergrootste containerschip en het meest reusachtige cruiseschip, en dat ook nog eens vlakbij een prachtlocatie die gevoelig is voor grote milieuschade.

Minder zwartgallig

De realiteit zag er vorig jaar wat minder zwartgallig uit, blijkt uit hetzelfde Allianz-rapport. In 2018 vergingen wereldwijd in totaal 46 grote schepen, ongeveer een halvering ten opzichte van de 98 grote vaartuigen die het jaar ervoor ten onder gingen. De Aziatische wateren vormden een negatieve uitzondering; daar bleef het drukke scheepvaartverkeer voor veel ongelukken zorgen.

De Duitse verzekeringsmaatschappij benadrukt dat ongelukken vaak te wijten zijn aan menselijke fouten. Bemanningsleden gaan volgens Allianz door verschillende oorzaken in de fout, variërend van vermoeidheid en een blind vertrouwen op technologie tot en met ‘afleiding door mobiele telefoons’.

Opvallend veel branden

Allianz bevestigt verder wat alle scheepvaart-watchers de laatste tijd al zagen: dat er opvallend veel branden zijn op containerschepen en car carriers. En ook dat zijn dure ongelukken, aldus de verzekeraar. In vier jaar tijd zorgden 34 grote branden voor bijna 50 miljoen dollar aan claims.

De meeste schadeclaims waren vorig jaar het gevolg van uitvallende scheepsmotoren en ander machineleed: 462 incidenten. Aanvaringen zorgden daarna voor de meeste schade: de verzekeringsmaatschappij telde vorig jaar 425 botsingen van grote vrachtschepen. De aanvaringen waarbij containerschepen waren betrokken, zorgden gemiddeld voor de grootste schadeclaims: 840.000 dollar per incident.