De Hyundai-delegatie wilde de Okpo-werf van Daewoo inspecteren in het kader van de voorgenomen overname. Het grootste deel van de naar schatting 30.000 werknemers van beide werven is fel tegen de samenvoeging, bang als ze zijn voor massaal banenverlies. Volgens het Koreaanse persbureau Yonhap lijkt het werknemersverzet de voorbode van ‘een hobbelige weg naar een fusie van de twee grootste scheepsbouwers ter wereld’.

1,5 miljard euro

Hyundai Heavy sloot in maart een overeenkomst met de staatsbank Korea Development Bank (KDB) over de acquisitie van diens aandeel van ruim 55% in Daewoo Shipbuilding voor, omgerekend, ongeveer anderhalf miljard euro. De krachtenbundeling wordt gesteund door de Koreaanse regering, dat de scheepsbouw de afgelopen jaren met ettelijke miljarden heeft gesteund om grootschalige faillissementen te voorkomen.

Vrijdag werd bekend dat de scheepsbouw-activiteiten uit beide concerns worden losgemaakt en in een aparte holding worden ondergebracht. Werknemers van beide scheepsbouwreuzen legden daarop het werk neer. Bij de werf in Geoje liepen de gemoederen zo hoog op dat de politie vijfhonderd agenten moest inzetten om ​​een gewelddadige botsing tussen de actievoerders en het inspectieteam te voorkomen.