Het nettoverlies van de Fransen kwam uit op 43 miljoen dollar (38,5 miljoen euro, tegen huidige wisselkoersen), waarvan ongeveer de helft voor rekening kwam van het onlangs overgenomen Ceva Logistics. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die deze week zijn gepubliceerd. Het verlies was echter minder groot dan in dezelfde periode vorig jaar. Toen kwam CMA CGM onder de streep 77 miljoen dollar te kort.

Volume en omzet

Het volume en de omzet stegen wel. Eerstgenoemde nam toe van 4,95 naar 5,16 miljoen teu. Vooral de interregionale routes zorgden voor het mooie weer. De opbrengst per container steeg ook, zij het lichtjes. Met name op de routes van en naar Afrika en de VS konden hogere tarieven in rekening worden gebracht.

Mede daardoor steeg de omzet, van 5,41 naar 7,41 miljard dollar. Het grootste deel van deze groei kwam echter niet door de tariefstijging, maar door de acquisitie van Ceva, waarvan de Fransen inmiddels 99,4% van de aandelen bezitten. Als deze overname buiten beschouwing wordt gelaten, steeg de omzet met 5,5%.

Kosten

Om terug in de zwarte cijfers te komen, wil CMA CGM flink snijden in de kosten. Eerder al werd een bezuinigingsoperatie aangekondigd van 1,2 miljard dollar. Daarvan is inmiddels 245 miljoen gerealiseerd, onder andere door meer efficiency, verlaging van de logistieke kosten, nieuwe contracten met leveranciers en het implementeren van diverse maatregelen om het brandstofverbruik van de schepen te verminderen.

De extra 300 miljoen aan kostenbesparing moet worden gerealiseerd door te snijden in overhead- en transportkosten. Ook het stroomlijnen van de verschillende merken in het CMA CGM-portfolio moet een gunstige uitwerking hebben op de kosten. Dit brengt onder andere met zich mee dat het merk APL van de Europese markt verdwijnt. In de oceaanvaart opereren de Fransen voortaan als volgt:

Het merk APL wordt uitsluitend nog gebruikt voor:

  • De trans-Pacifische markt,
  • De routes tussen Azië en India,
  • De inter-Aziatische routes, onder de merknaam CNC
  • De routes tussen Azië en Oceanië
  • De Amerikaanse markt

De CMA CGM-uitingen zijn te zien in:

  • De trans-Atlantische routes
  • De routes tussen Azië en Europa/Med
  • De routes tussen Azië en de Caribbean
  • De routes tussen Europa en het Midden-Oosten/India

ANL blijft hét merk voor Oceanië

De herschikking van de verschillende merken is volgens het management nodig om het dienstenaanbod overzichtelijker te maken en meer te kunnen profiteren van de verschillende specialisaties die binnen de rederij aanwezig zijn.