De ‘hyperintelligente’ laadeenheid is volgens het havenbedrijf een voorbode van het containervervoer van de toekomst, waarin containers bijvoorbeeld rechtstreeks met havenkranen moeten gaan communiceren.

RDM-terrein

Container 42 gaat eerst naar München, waar hij begin juni te zien zijn zal op de beurs Transport Logistic 2019. Daarna komt de slimme container weer even terug naar huis. Wie nieuwsgierig is naar de container, kan hem op 4 juli zien in Rotterdam, waar de laaddoos te gast is op de viering van het 10-jarig bestaan van het RDM-terrein.

De slimme container is met behulp van allerlei sensoren en apparatuur in staat om te kijken, horen, voelen en ruiken. Zo kunnen er gegevens worden verzameld over wat er tijdens een reis met lading gebeurt, en kan er mogelijk meer duidelijk worden over bijvoorbeeld de oorzaak van ongelukken waarbij containers overboord vallen. Een camera houdt in de gaten of er geen ladingdieven aan de container rommelen.

Zonnefolie

Zonnefolie op het dak en batterijen zorgen ervoor de container zichzelf continu van energie kan voorzien. Container 42 zal volgens Havenbedrijf Rotterdam helpen om de logistieke wereld voor te bereiden op nieuwe regelgeving van de Internationale Maritieme Organisatie, die waarschijnlijk vanaf 2025 autonoom varende schepen mogelijk gaat maken waarbij de kapitein niet op het schip staat, maar op de wal.