Maersk wil een deel van de ingekochte aandelen gebruiken voor bonusprogramma’s en afdekkingsdoeleinden. Aandelen die daar niet voor nodig zijn, worden geannuleerd. Het inkoopprogramma loopt tot medio volgend jaar. De rederij wil vervolgens extra dividend uitkeren voor zover de waardering van kredietverstrekkers dat toelaat.

Inkoop van eigen aandelen is in principe gunstig voor de beurskoers, omdat het dividend over minder aandelen verdeeld hoeft te worden. Vaak gaat het om bedrijven met een overschot aan cash. Dat is in het geval van Maersk ook zo. De Denen hebben de energiedivisie met onder meer Maersk Oil en Maersk Drilling de deur uit gedaan en daar een flinke boekwinst aan overgehouden.

‘Goede start’

Het concern zag het bedrijfsresultaat (ebitda) in het eerste kwartaal met 33% toenemen tot 931 miljoen dollar en spreekt van een ‘goede start’ van het jaar. De omzet nam met 2,5% toe tot 9,54 miljard dollar. Dat was te danken aan een combinatie van iets hogere vrachttarieven en lagere kosten.

De divisie Ocean, waaronder alle scheepvaart-activiteiten vallen, vervoerde 3,15 miljoen veertigvoets eenheden (feu), 2% minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Het gemiddelde tarief per feu steeg met 3,9% tot 1.903 dollar; de kosten per feu daalden met 2,8% tot 1.882 dollar. Er werd 130 miljoen dollar aan synergievoordelen behaald, vooral via de integratie van het overgenomen Hamburg Süd.

Politieke spanningen

De scheepvaartgigant houdt er rekening mee dat de toenemende economische en politieke spanningen de groei van het containervervoer zullen afremmen. ‘Nieuwe importtarieven kunnen de verwachte groei van het wereldwijde containervervoer met een procentpunt verlagen’, aldus CEO Soren Skou in een verklaring. Hij waarschuwde al eerder dat het groeicijfer van vorig jaar, 4%, door de handelsoorlog dit jaar niet zal worden gehaald.

De veel kleinere divisie Terminals & Towage, met onder meer APM Terminals en sleepvaartbedrijf Svitzer, boekte een omzetgroei van bijna 9% tot 991 miljoen dollar en een resultaatstijging van ruim 9,4% tot 267 miljoen dollar. De terminals ‘verkochten’ 2,8 miljoen moves voor een gemiddeld tarief van 271 dollar. Daarvan kwam een miljoen voor rekening van de eigen lijnvaartdivisie en 1,8 miljoen voor ‘derden’. Een move kostte het bedrijf gemiddeld 225 dollar.