De International Transport Workers’ Federation stelt dit op basis van gesprekken met bemanningsleden en onderzoek door toezichthouder Transport Canada. Volgens de Canadese ITF-coördinator Peter Lahay is aanvankelijk ten onrechte gesteld dat het incident gebeurde bij het uitbrengen van de loodsladder.

Geen valbescherming

‘We hebben vastgesteld dat dit niet het geval is. Deze zeevarende hanteerde een sjorstang van vier meter en van bijna de helft van zijn eigen gewicht toen hij overboord viel’, aldus Lahay. Hij zegt verder dat de man volgens andere bemanningsleden als enige geen valbescherming droeg.

De kwestie is voor de bond aanleiding om Transport Canada op te roepen om het zogenoemde ‘varend sjorren’ te verbieden. Daarbij wordt een deel van de sjorstangen, waarmee de containers zeevast gezet worden, losgemaakt door bemanningsleden voor het schip aan de kade is afgemeerd. Voordeel daarvan is dat de containerkranen direct kunnen gaan draaien zodra het schip vastligt.

Risico’s

De ITF en nationale transportbonden, strijden echter al jaren tegen deze werkwijze vanwege de risico’s die eraan zijn verbonden. Volgens hen moet sjorwerk altijd worden uitgevoerd door gekwalificeerde havenwerkers terwijl het schip aan de kade ligt. Lahay zegt de Canadese regering al herhaaldelijk te hebben opgeroepen varend sjorren te verbieden tijdens de ruim 700 kilometer lange vaartocht over de St. Lawrence richting Montreal.

President Rob Ashton van de Canadese havenvakbond Ilwuc heeft geen goed woord over voor de gewraakte werkwijze. Hij noemt het ’absurd dat gevaarlijk sjorwerk overal in Canada in havens wordt uitgevoerd, behalve in Montreal’. Volgens hem is de Canadese haven daarmee internationaal een uitzondering.

De uit Sri Lanka afkomstige scheepsofficier wordt nog steeds vermist. Volgens Maersk gebeurde het incident tijdens een loodswissel bij het loodsstation van Les Escoumins, ongeveer halverwege de ingang van de St. Lawrence en Quebec City, zo’n 300 kilometer landinwaarts.