Kawasaki Kisen Kaisha, zoals de ruim een eeuw oude rederij voluit heet, wil zo ‘de houding van het management ten aanzien van het herstel van van de resultaten in het boekjaar 2019 verduidelijken’. ‘We zijn vastbesloten om alles in het werk te stellen om dit jaar terug te keren naar zwarte cijfers’, aldus de raad van bestuur.

Verlies

K Line leed in het op 31 maart geëindigde boekjaar 2018 een verlies van, omgerekend, 443 miljoen dollar op een omzet van 7,6 miljard dollar. Het verlies viel nog iets hoger uit dan analisten hadden verwacht door een tegenvaller bij de bulkvaart. Die had last van de gevolgen van de dambreuk bij een enorme ijzerertsmijn van Vale in Brazilië.

Dat kwam bij het aandeel van K Line in de enorme verliezen van de aan het begin van het boekjaar opgerichte fusierederij ONE. Ook de resultaten van de divisie car carriers vielen tegen als gevolg van de oplopende spanningen in de internationale handel. De groep heeft inmiddels een forse reorganisatie in gang gezet. Daarbij worden onder meer zes bulkcarriers en zeventien containerschepen van de vlootlijst geschrapt.